Laten we het hebben over Conversationele User Interfaces

Interaction Design

Introductie

Conversationele User Interface

In de digitale wereld is UX Design de toekomst. Voorheen was met betrekking tot app- en webdesign alle aandacht gericht op het ontwerpen van de beste interfaces met unieke content. Dit gebeurt nog steeds en deze werkwijze resulteert in tevreden gebruikers. Echter, om meer onderscheiding te realiseren en nog meer succes te boeken, hebben bedrijven meer nodig. UX Design combineert verschillende traditionele ontwerpdisciplines die dit doel kunnen bewerkstellingen. Deze ontwerpdisciplines kunnen de mate van succes van jouw bedrijf bepalen. Een voorbeeld om aan te geven wat voor meerwaarde UX uw bedrijf kan bieden is een Conversationele User Interface (CUI).

Wat is een Conversationele User Interface eigenlijk?

Een CUI is een gesproken of geschreven manier om te communiceren met een digitaal product, software of dienst. Een CUI-oplossing moet het gebruik van het product voor de gebruikers makkelijker maken en de interactie tussen de gebruikers en de digitale oplossing, software of dienst ondersteunen en stimuleren. CUI’s worden al een enige tijd gebruikt, maar ze worden steeds slimmer, natuurlijker en nuttiger.

Wat is er nieuw aan de huidige CUI's?

Consumenten vinden het erg belangrijk dat ze persoonlijk aangesproken en gewaardeerd worden. Om deze reden worden CUI’s nu ook gepersonaliseerd en meer op een menselijke manier ingezet. Ook is het belangrijk voor de consument binnen dit digitale tijdperk dat een bedrijf altijd bereikbaar is. Het liefst 24 uur, zeven dagen per week. Hierdoor wordt er ook meer verbondenheid van de gebruiker met het bedrijf gecreëerd. Als bedrijf zijnde heb je door de huidige insteek van CUI’s de mogelijkheid om meer mensen online te bereiken en om de interactie met het bedrijf positiever te maken.
Personalisatie is key wanneer het gaat om verbinding leggen met de eindgebruiker. Een CUI kan hier de oplossing voor bieden. Eldin Medanhodžić

Een chatbot als Conversationele User Interface

Een voorbeeld van hoe een CUI ingezet kan worden is door het gebruik van een chatbot. Een chatbot kan op meerdere manieren gerealiseerd worden. Zo zijn er rule based chatbots en artificial intelligence chatbots. Rule based chatbots werken met een vooraf vastgesteld patroon en een artificial intelligence chatbot maakt gebruik van machine learning. Ook bestaat er een mogelijkheid om deze twee vormen te combineren.

De UX-zijde van een chatbot

UX zorgt ervoor dat de chatbot zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingesteld wordt. Zo wordt er een complete verbale- en nonverbale interface ontworpen. Bij het ontwerpen van de interface beginnen onze UX-designers bij het ontwikkelen van een conversatieframe. Allereerst wordt een volledig script uitgedacht voor de chatbot. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende scenario’s die kunnen plaatsvinden. Hiermee wordt ook de content door het UX-team bepaald. Ook wordt het gesprek geanimeerd. Zo kan er bijvoorbeeld de keuze worden gemaakt om emoji’s te gebruiken. Zo kunnen bepaalde emoties binnen het gesprek beter naar voren komen en wordt er ook op deze manier op de personificatie van het gesprek ingespeeld.
Het doel van UX is hierbij om de gebruiker op een zo natuurlijke en persoonlijke manier te kunnen communiceren met een chatbot, zonder dat daar een echte persoon aan te pas hoeft te komen. Dit is voor een organisatie zowel tijd- als kostenbesparend, terwijl de klanttevredenheid naar alle waarschijnlijkheid zal groeien.
Lennert van Hunen

Techniek en creativiteit als één geheel

Bij het bouwen van een app, website of applicatie komen veel aspecten kijken. Klantbeleving is een aspect dat tijdens het ontwikkelproces vaak te weinig aandacht krijgt of zelfs vergeten wordt. Ben jij er klaar voor om de experience van je klant centraal te stellen?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.