Hack your company

Hack your company Iquality

Introductie

We are hacked!

We krijgen, als techbedrijf, steeds vaker de vraag om mee te denken over de volgende innovatiestap van onze klant om zo de concurrentie voor te blijven. Werd die vraag voorheen gesteld aan daarin gespecialiseerde consultancybedrijven, nu lijken het steeds meer de techbedrijven te zijn die uitgenodigd worden hierover na te denken.

Innoveren, onder andere om de concurrentie voor te blijven, lijkt daarmee steeds meer technology-driven en minder management-driven.

'Survival of the fittest'

Bij die quote wordt vaak gedacht dat ‘de sterkste’ overleeft. Eigenlijk is dat niet juist. Het is de partij die zich het beste aanpast die grootste kans heeft om te overleven. Onze klanten vragen ons steeds vaker om ze te helpen bij die aanpassing.

Een methode die we daarvoor hebben ontwikkeld, samen met Tom Gouman van The Bridge Business Innovators, is ‘Hack Your Company’.

In dit Iquality Labs-programma vallen we samen je eigen business model aan. We beelden ons in dat we een startup zijn in aanvalsmodus. Het enige doel dat we voor ogen hebben is om de eigen business omver te werpen, daarbij gebruikmakend van de nieuwste technologieën en ideeën. Niet gehinderd door trage besluitvorming of loodzware en langdurige trajecten. In een bootcamp toetsen we ideeën en maken aanvalsplannen, op eenzelfde manier zoals Uber, Airbnb, of de startup van morgen dat doen. We leren tegelijkertijd Agile te denken en te doen. Het inzetten van nieuwe technologie, apps en websites betekent niet automatisch dat je achterover kunt gaan leunen zonder zelf iets aan te passen aan je bedrijfsstructuur en cultuur. Daar hoort ook bij dat je durft te falen. Zo kom je tot nieuwe ontdekkingen en innovaties. Ideeën die je helpen om tot nieuwe producten en bedrijfsmodellen te komen.

The great unknown

Wie en waar is die concurrentie dan? Dat blijkt steeds onduidelijker.

Was het een paar jaar geleden nog vrij makkelijk om je concurrentie te identificeren; nu lijkt het met de grote beschikbaarheid van technologie en software uit elke hoek te kunnen komen. De concurrent van vroeger die een grote oorlogskas had om daarmee bijvoorbeeld een strategische overname te doen is niet meer alleen. Nu kunnen een paar tieners met een laptop, een paar pizza’s en een kraakpand binnen een paar maanden een compleet nieuw business model en dito technologie uit de grond stampen. Mooie voorbeelden hiervan zijn Uber, Airbnb, Instagram, Snapchat, etcetera. De snelheid waarmee dat gebeurt is vaak ook jaloersmakend; binnen veel bedrijven wordt vergaderd, moeten besluiten worden genomen, beleid moet worden geschreven, projecten opgestart, etcetera. In die tijd heeft de gemiddelde startup al een eerste versie van hun killer app in de app store staan of hun business idee al gepitcht aan angel investors.

Let's hack your company

Wil je meer weten over hoe en waarom wij dit doen, of wacht je liever tot de jongens en meisjes met de laptops en de pizza’s je hebben ingehaald?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.