Intelligente content zorgt voor persoonlijke bezoekerservaring

Persoonlijke bezoekerservaring door intelligente content - De Baak & Iquality
Introductie

Persoonlijke bezoekerservaring door intelligente content

We hebben de Baak met een vernieuwde website opnieuw in de spotlights gezet! Lees hier hoe we vanuit een usability onderzoek nieuwe componenten ontwikkeld hebben en bestaande componenten hebben geoptimaliseerd.

Als mensgerichte organisatie wilde de Baak een website die daarbij past. Het doel was om het service- en belevingsniveau voor gebruikers te verbeteren. En dat is gelukt! In samenwerking met Iquality is er een responsive website gebouwd, waarbij intelligente content zorgt voor een persoonlijke bezoekerservaring.

Over de Baak

Met veel verschillende trainingen, incompany- en coaching trajecten richt de Baak zich sinds 1947 al op de mens en zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Bij de Baak krijg je de ruimte om te ontdekken wat je kan, wie je bent en waar je toe in staat bent. De merkgedachte 'Stop. Dat geeft ruimte' stimuleert deze groei. De Baak is ervan overtuigt dat om je echt te ontwikkelen, verandering teweeg te brengen en te ontdekken wat er in je zit, je maar één ding hoeft te doen: stoppen. Stoppen met alles wat teveel energie kost en te weinig oplevert. Stoppen geeft ruimte. Ruimte voor ontwikkeling en vooruitgang, en dat is bevrijdend.

De mens centraal

De Baak is een organisatie die verbindingen en samenwerkingen tot stand brengt. De mensen die aan de Baak verbonden zijn leren van elkaar, dagen elkaar uit en stimuleren elkaars groei. Vanuit deze visie wilden zij een website die hier op aansluit. Een open en interactieve site die hun trainers en coaches een podium biedt om zich te presenteren. Om kennis te delen, blogs te schrijven en met elkaar in gesprek te gaan. Om dit te realiseren hebben ze hulp ingeschakeld van Iquality. We zetten beide de mens centraal in haar oplossingen, vandaar dat dit goed aansluit.

Vanuit onze visie hebben we een website ontwikkeld en gebouwd. Daarbij heeft Iquality vanaf het begin de eindgebruikers centraal gesteld. Zo zijn er verschillende user stories uitgewerkt en filmpjes gemaakt. Het project is volgens de Agile/Scrum methode opgeleverd. Doordat er met korte sprints gewerkt is was het mogelijk om snel feedback op de user stories te krijgen en werd de site telkens doorontwikkeld. Zo kreeg de Baak al snel een goed beeld van hoe hun nieuwe site eruit zou komen te zien.

Open projectstructuur

Eén van de grootste uitdagingen tijdens het project was het gestructureerd verzamelen van alle content. Dit heeft ook wel de nodige tijd gekost. Vanaf de start hebben we alle interne partijen bij elkaar gebracht in een projectteam. Dat waren onder andere mensen van marketing, techniek en het management. Een goed uitgangspunt natuurlijk, maar in de praktijk nog best lastig. Want iedereen heeft weer zo zijn eigen ideeën en opvattingen. Gedurende het hele traject zijn we de vaste gesprekspartner voor alle partijen geweest. Deze open projectstructuur heeft ervoor gezorgd dat er uiteindelijk een ultiem compromis lag, waar iedereen zich in kon vinden.

Intelligente content

Uiteindelijk is er een volledig responsive website gerealiseerd, waarbij de gebruiker centraal staat. Dat uit zich bijvoorbeeld in de intelligente content waarmee de Baak werkt. Zoekt een gebruiker iets binnen een bepaald context, dan laat de website daar passende content en advertenties bij zien. Zo zorgt de site voor een persoonlijke ervaring die voor iedere bezoeker weer anders is.

Eén centraal platform

Als onderliggende techniek is er gekozen voor user experience platform van Sitecore. Een groot voordeel van dit platform is de integratie met andere, externe systemen. We hebben onder andere de koppelingen met het back-office systeem, het Salesforce CRM-systeem en EDU-DEX (de landelijke educatie database) gerealiseerd. De Baak werkt nu met één centraal platform voor hun hele opleidingscatalogus. Dit betekent dat ze informatie over hun opleidingen nog maar op één plek hoeven in te voeren. Ook conversies verlopen nu een stuk gestructureerder. Boekt een bezoeker online een training op de website, dan komen zijn gegevens automatisch in het CRM-systeem terecht.”

Momenteel werken de Baak & Iquality nog steeds samen. De site wordt verbeterd aan de hand van de feedback van gebruikers. Hier moet je ook voor open staan als je kiest voor een mensgerichte site. Het is de bedoeling om op termijn ook externe partijen die (nog) niet aan ons verbonden zijn hun eigen content te laten plaatsen op onze site. Dit zorgt alleen maar voor extra verrijking.

Team lead Christian Haverkamp.

Deze aanpak bevalt me wel

neem contact op met Christian

Christian Haverkamp is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.