Alternatieven voor Google Analytics

Header google analytics alternatives.
Introductie

Verantwoord omgaan met data

Moderne gebruikers, maar ook organisaties kijken tegenwoordig kritischer naar data en wat ermee gebeurt. Zeker organisaties staan hier voor een uitdaging: hoe vind je een balans tussen privacy en het gebruik van data?

Op het moment van schrijven hebben privacywaakhonden uit verschillende EU-lidstaten het gebruik van Google Analytics verboden. Ook in Nederland is het AP (Autoriteit Persoonsgegevens) aan het overwegen om Google Analytics te verbieden. De Google-dienst gebruikt persoonsgegevens (inclusief IP-adressen) bij het verzamelen van gedragsgegevens van website bezoekers. Daarbij kan het bedrijf geen garantie geven dat deze gegevens binnen de EU blijven, wat in strijd is met de privacywet AVG.

Wij vinden het belangrijk dat onze kennis met betrekking tot privacy en security wordt overgebracht aan onze klanten zodat ook zij goed omgaan met data. Aangezien de Google-dienst onder vuur ligt, delen we in deze blog graag een aantal van de bestaande alternatieven.

Plausible

Heb je als organisatie de ambitie om zo privacy vriendelijk mogelijk te werken? Neem je genoegen met minder uitgebreide rapportages? Zijn webanalytics geen essentieel onderdeel van je business model, maar enkel een hulpmiddel? Dan zou Plausible weleens een goede keuze voor jou kunnen zijn!

Plausible claimt geen persoonsgegevens op te slaan én er worden ook geen cookies gebruikt. Hoe het werkt? Er wordt op basis van het IP-adres en browser informatie en unieke code gegenereerd en opgeslagen. Deze unieke code is naderhand niet meer te herleiden naar de originele gegevens van de bezoeker. Met deze methode kan een bezoeker een dag lang gevolgd worden en kunnen de bijbehorende gegevens verwerkt worden in de algemene rapportages. Plausible geeft hier een mooi voorbeeld van deze rapportages. Ze claimen zelfs dat een cookiemelding bij deze vorm van webanalytics niet nodig is, al denken wij dat dit waarschijnlijk iets te ver gaat.

De volledig open source implementatie van Plausible kan zelf worden gehost, waardoor data in je eigen handen blijft. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om een dienst af te nemen bij Plausible, dan wordt het voor je geregeld. Deze dienst wordt in de EU gehost, is aantrekkelijk geprijsd en er wordt een duidelijke dataverwerkingsovereenkomst (DPA) gehanteerd. Het verdienmodel van Plausible is gebaseerd op de aangeboden hosting diensten en niet op het gebruik van verzamelde gegevens voor andere doeleinden of het delen met derde partijen.

+ Goedkope oplossing
+ Zeer privacy vriendelijk
- Zeer beperkt in functionaliteit

Screenshot of Plausible.

Matomo (voorheen Piwik)

Ben je op zoek naar een alternatief dat zoveel mogelijk lijkt op Google Analytics? Wil je een naadloze overgang door gegevens uit het verleden in Google Analytics te importeren? Wil je dat de data van jouw bezoekers niet wordt gebruikt door derden of voor andere doeleinden dan door jou aangegeven is? Bekijk dan web analytics tool Matomo.

Matomo (voorheen Piwik) is een tool die op het gebied van functionaliteit duidelijk concurreert met Google Analytics. Veel vergelijkbare functionaliteiten zoals het instellen van doelen, funnels, tag manager, SEO analyse en heat maps zijn aanwezig. Dit maakt het een zeer compleet pakket. Het zal natuurlijk wennen zijn om alle functionaliteiten eigen te maken, dus houdt er rekening mee dat dit enige tijd en moeite zal kosten. Er is een live demo te vinden op de website van Matomo, deze vind je hier.

Daarnaast is Matomo volledig open source en kan zelf worden gehost, waardoor data in jouw handen blijft. Net als bij Plausible kan Matomo als dienst worden afgenomen, deze wordt in de EU gehost. Deze dienst is duurder dan Plausible, er worden meer gegevens verzameld wat leidt tot meer ‘hits’. Het verdienmodel van Matomo is gebaseerd op deze hosting en daarom blijft ook hier de data uit handen van derden.

+ Zeer uitgebreid in functionaliteit
+ Migratie van Google Analytics-data
- Hogere kosten (indien hosting wordt afgenomen)

Screenshot of Matomo.

Microsoft Clarity

Is Microsoft al leverancier van jouw organisatie, waardoor het makkelijker is om een Microsoft-product in te voeren? Wil je geen kosten hebben aan een webanalytics oplossing, net zoals met Google Analytics? Zoek je een tool die vooral focus legt op user experience (UX)? Dan is Microsoft Clarity een goed alternatief.

Microsoft Clarity is in de basis vrij eenvoudig. De mogelijkheden voor algemene rapportages zijn minder uitgebreid dan bij Google Analytics en Matomo, maar zullen in veel gevallen voldoende zijn. De kracht van deze tool zit vooral in de mogelijkheden om individuele sessies en het gedrag van gebruikers tot in detail te kunnen analyseren. Dit kan enorm nuttig zijn wanneer je onderzoek wilt doen naar de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Het concurreert daarom meer met Hotjar dan met Google Analytics. Een live demo is als link vanaf de homepage te benaderen.

Ook Microsoft Clarity biedt een integratie met Google Analytics aan, maar wel op een hele andere manier dan Matomo; het gaat om een live koppeling met Google Analytics. Dat betekent dat je beide tools tegelijkertijd kan gebruiken. Wanneer je Microsoft Clarity samen met Google Analytics gaat inzetten en vervolgens deze integratie inschakelt, krijg je extra functionaliteiten. Als Google Analytics wordt uitgeschakeld, kan je eenvoudig overstappen naar alleen Microsoft Clarity.

Er is een belangrijke kanttekening bij Microsoft Clarity. Hoewel Microsoft een uitgebreid privacy statement heeft en ook een betere focus op de naleving van privacywetgeving, is het niet duidelijk of de garantie door dit Amerikaanse bedrijf geboden kan worden om data binnen de EU te bewaren en in geen geval te delen met Amerikaanse instanties. Dat zou er mogelijk tot kunnen leiden dat deze oplossing door de AP afgekeurd wordt (zoals ook dreigt te gebeuren met Google Analytics). Daar komt bij dat – evenals bij Google analytics – de verzamelde gegevens gebruikt worden door Microsoft zelf, bijvoorbeeld voor advertentiedoeleinden.

+ Gratis oplossing
+ Uitgebreide UX-inzichten
- Geen volledige controle over data

Screenshot of Microsoft Clarity.

Sitecore Experience Analytics

Heb je, zoals een aantal van onze klanten, een website gebaseerd op Sitecore XP? Is jouw focus gericht op de kwaliteit van de interacties op je website, in plaats van op kwantitatieve data? Wil je gebruik maken van Sitecore’s mogelijkheden voor personalisatie en A/B-testen op basis van bezoekersgedrag? Dan is het misschien niet eens nodig om naar een andere tool op zoek te gaan.

Sitecore Experience Analytics biedt minder uitgebreide mogelijkheden dan Google Analytics. De focus van deze oplossing is daarom ook net anders, ze concentreren zich meer op het verzamelen van gegevens over ‘Engagement Value’. Maar het volgen van campagnes en het opbouwen van gebruikersprofielen is wel mogelijk. Met de opgebouwde data kan je specifieke onderdelen van pagina’s persoonlijker maken voor je bezoekers. Deze functionaliteit is diep geïntegreerd in het content management systeem van Sitecore. Daarbij is het mogelijk om standaard functionaliteiten aan te passen of uit te breiden door middel van maatwerk.

Wil jij de webanalytics binnen Sitecore Experience Analytics uitbreiden? Ons team aan specialisten helpt je graag!

+ Maak je al gebruik van Sitecore XP? Dan beschik je al over deze tool
+ Data volledig in eigen beheer
- Standaard een andere focus dan Google Analytics

Screenshot of Sitecore Experience Analytics.

Welke tool past bij jou?

Bovenstaande Google Analytics-alternatieven zijn enkel een greep uit verschillende tools die beschikbaar zijn. Bij het ontwikkelen van software, een website, applicaties of een ‘Mijn omgeving’ houden onze experts rekening met de alom veranderende privacyregels en zorgen zij ervoor dat de data van jouw gebruikers in de juiste handen is.

Verder praten over dit onderwerp? Laten we kennismaken!

Contact foto John van Beek.

Samen maken we jou slimmer

MAAK KENNIS MET JOHN

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Laten we samen ontdekken wat digitale technologie voor je kan betekenen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.