Snellere pagina’s met Accelerated Mobile Pages (AMP)
Sinds de introductie eind 2015 is de populariteit van Accelerated Mobile Pages, ook wel AMP genoemd, gestegen. Voor onze klant Freo heeft Dirk Swartjes, Front-end Developer bij Iquality, Accelerated Mobile Pages ontwikkeld. AMP is een open source project en een initiatief van onder andere Google. Door het gebruik van AMP worden webpagina’s op een mobiele telefoon of tablet vrijwel direct geladen. De ontwikkelaar kan aangeven waar advertenties worden weergegeven en in welke vorm. Door het gebruik van AMP blijven bezoekers langer op de pagina en het stimuleert tevens de click through rate (CTR).
AMP implementeren
AMP bestaat uit drie componenten: AMP HTML, AMP JS en Google AMP Cache. Deze drie onderdelen zorgen ervoor dat de webpagina in een “light” vorm wordt gepresenteerd. De content wordt geïndexeerd door Google, waarbij er een kopie wordt gemaakt en opgeslagen op de server van Google. Deze versie wordt aan de bezoeker getoond, in plaats van de pagina op de eigen server. AMP is niet voor ieder doel geschikt: vooralsnog zijn de meeste use cases nieuws- en blogartikelen. Deze artikelen dragen over het algemeen bij aan de vindbaarheid van de website en bevatten geen complexe componenten. Voor het implementeren van AMP heb je geen extra capaciteit aan developers of budget nodig; front-end developers zijn vaak al in het bezit van de benodigde skillset. Voor sommige content management systemen bestaan er kant-en-klare plug-ins, voor andere systemen moet AMP handmatig geïmplementeerd worden. Wanneer een handmatige implementatie nodig is zal er wel capaciteit vanuit de back-end gevraagd worden.
De voordelen van AMP
Doordat de pagina’s vrijwel direct geladen zijn, zijn bezoekers geneigd om langer op de website te blijven en klikken ze vaker door naar andere pagina’s binnen het domein. Marketeers hebben de keuze uit verschillende flexibele advertentie formats zoals een banner, sticky, flying carpet en videoadvertentie. Het is tevens mogelijk om promoted content te plaatsen op de AMP pagina voor het stimuleren van de click through rate. Op dit moment maken nieuwssites vaak gebruik van AMP omdat dit het mogelijk maakt om relatief gemakkelijk een paywall te implementeren. Op deze manier kunnen alleen abonnees het artikel zien. Met AMP is het natuurlijk ook mogelijk om bijvoorbeeld Google Analytics of andere trackingtools te gebruiken. AMP heeft niet direct effect op de positie van je website in Google, maar de pagina kan wel in een carrousel getoond worden wanneer gezocht wordt naar bijvoorbeeld “nieuws”. Dit verhoogt de vindbaarheid van je website.