Een service blueprint maken

Introductie

Een service blueprint maken

UX helpt om de context inzichtelijk maken waarin een applicatie of website moet functioneren. Het optimaliseren van de User Experience kan met behulp van een service blueprint. Een service blueprint helpt een organisatie overzicht te krijgen over een dienst met al zijn componenten en actoren. De blueprint is in de vorm van een diagram en gebaseerd op de customer journey. Het laat zien hoe een klant met een dienst interacteert en hoe een klant die punten in de dienst ervaart. De blueprint helpt complexe diensten inzichtelijk te maken en te begrijpen. Het biedt ondersteuning om gestructureerd te werken naar verbeterpunten voor de dienst of naar de punten waar de applicatie een service kan versterken.

De interactie tussen dienst en klant in beeld

Het voordeel van de service blueprint bij het ontwikkelen van een website of applicatie is dat er inzicht komt waarin de journey de dienst moet worden ondersteund. Dat nagegaan kan worden op welk punt in de journey de applicatie relevant is. Daarnaast wordt er bepaald welke vragen een klant kan hebben op dat moment en waar de applicatie op moet inspelen om de service te versterken. De service blueprint brengt de dienst in kaart. Met het overzicht uit de service blueprint komt daarna een passende oplossing voor de applicatie die de dienst ondersteunt. Hierdoor worden de criteria en doelen helder die de applicatie moeten behalen.

Voorbeeld service blueprint template

Voor klanten wordt de service blueprint gebruikt om alle pijnpunten binnen de service helder te krijgen. Deze punten uit de service blueprint worden daarna verwerkt in een applicatie. De inzichten leveren een bijdrage aan een betere User Experience. De service blueprint geeft de relatie tussen de verschillende actoren met betrekking op de dienst helder weer.

Waarde van service blueprint model

Team Experience helpt om de totale dienst in kaart te brengen. Dit overzicht biedt context voor een applicatie of website. Het heeft veel waarde bij de ontwikkeling van een applicatie of website. Een service blueprint biedt inzicht en synthetiseert alle interacties van de consument met een dienst.

Wil jij weten of team Experience jouw organisatie kan helpen met een service blueprint of heb je een andere vraag. Neem dan contact op met Lennert.

Lennert van Hunen

Techniek en creativiteit als één geheel

Bij het bouwen van een app, website of applicatie komen veel aspecten kijken. Klantbeleving is een aspect dat tijdens het ontwikkelproces vaak te weinig aandacht krijgt of zelfs vergeten wordt. Ben jij er klaar voor om de experience van je klant centraal te stellen?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.