Een service blueprint maken

Introductie

Een service blueprint maken

Een onderdeel van User Experience bestaat uit het inzichtelijk maken van de context waarin een applicatie of website moet functioneren. Om de User Experience te optimaliseren kun je gebruik maken van een service blueprint.

Een service blueprint helpt een organisatie om complexe diensten inzichtelijk te maken en te begrijpen. De blueprint is weergegeven in de vorm van een diagram en laat zien hoe een klant of medewerker met een dienst interacteert. Ook geeft het weer hoe de gebruiker alle touchpoints van de dienst ervaart. De blueprint brengt op deze manier pijnpunten van de dienst in kaart en dient dus als een goed startpunt voor optimalisatie van de dienst.

De interactie tussen dienst en gebruiker in beeld

Het voordeel van het inzetten van de service blueprint bij het ontwikkelen van een website, software of applicatie, is dat er inzichten verschaft worden over de journey die door de dienst moet worden ondersteund. Zo kan er gekeken worden op welk punt in de user's journey de technologie relevant is.

De blueprint brengt de volledige dienst in kaart. Hiermee maak je ook een overzicht van de vragen, eisen en verwachtingen die een gebruiker kan hebben omtrent de dienst. Met behulp hiervan kan de technologie zo ontwikkeld worden, dat het de software of applicatie de dienst optimaal ondersteunt en versterkt.

De waarde van een service blueprint

Zoals eerder genoemd, wordt de service blueprint gebruikt om alle pijnpunten en kansen binnen de dienst helder te communiceren. Dit overzicht heeft verschillende voordelen die ervoor zorgen dat de te ontwikkelen technologie de user's journey optimaal bedient.

Zo zorgt de service blueprint voor een volledig inzicht in de dienst van een organisatie en de onderliggende bronnen en processen. Omdat een organisatie vaak dagelijks dezelfde taken uitvoert binnen een dienst, worden obstakels binnen het proces vaak over het hoofd gezien. De blueprint is een ware reality check voor organisaties, omdat ondersteunende processen tijdens de dagelijkse taken niet onder de loep worden genomen.

De service blueprint biedt ook strategische voordelen voor een organisatie. Niet alleen pijnpunten worden getoond, maar het toont ook waar de dienst sterk is en waar de kansen liggen.

UX-specialisten helpen jou verder

Onze UX-specialisten helpen jou om de totale dienst in kaart te brengen met behulp van een service blueprint.

Wil jij dat onze specialisten jouw organisatie helpen met een service blueprint of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met Lennert, hij helpt je graag verder.

Lennert van Hunen

Techniek en creativiteit als één geheel

Bij het bouwen van een app, website of applicatie komen veel aspecten kijken. Klantbeleving is een aspect dat tijdens het ontwikkelproces vaak te weinig aandacht krijgt of zelfs vergeten wordt. Ben jij er klaar voor om de experience van je klant centraal te stellen?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.