Testen en MVO
MVO: waarom zou je?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: rekening houden met het effect van je bedrijf op het milieu en met de mensen binnen en buiten je organisatie. Waarom begint een bedrijf er eigenlijk aan? Draagt MVO werkelijk bij aan transparantie, een beter imago, of is het meer voor de eigen gemoedstoestand?
MVO werkt overal in door
Voor alleen een beoogde imagoverbetering is MVO wellicht niet de meest verstandige optie. Het vergt namelijk een behoorlijke investering en deze is niet eenmalig. Als je, net als Iquality, MVO opgenomen hebt in je bestaande bedrijfsprocessen, moet er blijvend geïnvesteerd worden om dit na te streven. Dit kost tijd, geld en energie. MVO houdt niet op bij de afdeling Sales of Marketing, die op de website verkondigt dat het bedrijf rekening houdt met mens en milieu. MVO werkt overal in door; iedere afdeling heeft zijn eigen verantwoordelijkheid MVO te integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Hoe vertaal je je beleid dan bijvoorbeeld naar een afdeling als ‘software testen’?
MVO werkt overal in door. Iedere afdeling heeft zijn eigen verantwoordelijkheid MVO te integreren in de dagelijkse werkzaamheden.
Giedi Krechting, Test Engineer bij Iquality
Testen en MVO
Er zijn voorbeelden van organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen in testen geïntegreerd hebben, door het opzetten van testafdelingen waar met name mensen met autisme werkzaam zijn. Zij kunnen vaak buitengewoon goed functioneren bij taken waar concentratie en/of repeterende handelingen vereist zijn. Hier is gekeken naar de arbeidsomstandigheden van werknemers in het kader van MVO.
Bij Iquality wordt het testen van software langzaam maar zeker een integraal onderdeel van de projecten. Dit betekent, dat MVO al begint bij het opstellen van requirements aan het begin van ieder project.
Kernthema’s van MVO zijn onder andere Arbeidsomstandigheden en Milieu, grondstoffen, energie en emissies. Iquality heeft een aantal punten uit deze thema’s vertaald naar concrete testgevallen welke op veel, zo niet alle, gebouwde software toegepast kunnen worden. Deze testgevallen worden dus uitgevoerd buiten de reguliere functionele testen en betreft meestal non functionele requirements. Is de software zoals deze is ontwikkeld bijvoorbeeld wel bruikbaar voor mensen met een visuele of auditieve beperking, of zijn de kleuren en iconen die gebruikt zijn niet aanstootgevend voor mensen met verschillende culturele achtergronden? Als iets afgedrukt moet worden, is het dan niet beter om dit standaard op het scherm te doen of moet er per se een papieren variant uit de printer komen rollen?
In bovenstaande voorbeelden wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen dus niet primair ingezet voor arbeidsomstandigheden van eigen medewerkers, maar wordt er tevens naar het belang van de klant gekeken. MVO requirements zijn vaak hoog over en globaal beschreven, waardoor niet overal specifieke testgevallen van gemaakt kunnen worden. Door deze requirements wel in het bedrijfsbeleid op te nemen, blijven deze echter wel altijd onder de aandacht.
De genoemde voorbeelden zullen niet alle klanten aanspreken, waardoor een bedrijf het risico loopt potentiële klanten mis te lopen. Door echter consequent MVO te blijven hanteren bouw je uiteindelijk een klantenkring op met gelijkgestemden.
Blijf jezelf dus, ook bij het ontwikkelen en testen van software, continu de vraag stellen hoe je je kunt inzetten om zo milieuvriendelijk mogelijk te werken en arbeids- of gebruikersomstandigheden te optimaliseren. Op deze manier kan ook feitelijk aangetoond worden, dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen wel degelijk een bijdrage levert aan transparantie, een beter imago en de medewerkerstevredenheid. Dit alles echter niet zonder blijvende inspanning!