Damen maakt een digitale transformatie

Damen shipyards flag

Introductie

'Oceans of Possibilities'

In samenwerking met digitale agencies One Shoe, Born05 en Iquality ondergaat Damen Shipyards een digitaal transformatietraject. Vanuit de centrale merkgedachte ‘Oceans of Possibilities’ als leidraad, gesterkt door de digitale veranderingen in de wereld en de digitale behoeftes bij de klant, wil de internationale scheepswerven groep haar doelgroepen een rijkere en digitale klantervaring bieden en daarvoor wil het moderne digitale mogelijkheden optimaal benutten. Onderdeel van deze digitale transformatie is de vernieuwde website Damen.com, die 30 september 2021 live is gegaan.

Ben je nieuwsgierig naar het nieuwe Damen.com? Bekijk het hier.

Over Damen

Damen Shipyards Group is wereldwijd actief op het gebied van maritieme oplossingen via ontwerp en de bouw, conversie en reparatie van schepen en scheepsonderdelen. De digitale kanalen van Damen Shipyards zijn van groot strategisch belang voor de verdere uitbouw van hun marktpositie en voor het verder versterken van hun merk. Met de digitale transitie naar een omnichannel klantbenadering en de transitie naar één centrale merkgedachte ‘oceans of possibilities’ is er een start gemaakt van een complete digitale transitie en de online toekomst van Damen.

“Ons digitale transformatie programma is erop gericht onze klant via alle kanalen centraal te zetten dus zowel via onze sterke fysieke sales, als ook via de verschillende digitale kanalen. Wij willen op elk moment in de customer journey in alle kanalen onze klanten c.q. relaties en geïnteresseerden inspireren, binden en aanzetten tot het aangaan van een verbintenis met Damen”, aldus Mathilde Meeuwis – Bokhoven, Customer Experience Manager – Damen.

Vernieuwing vanuit verschillende perspectieven

Door de samenwerking van de verschillende partijen zijn alle visuele, strategische en technische aspecten samengekomen die voor Damen een glansrijke digitale toekomst realiseren en bovendien biedt het de klant een sterke en positieve ervaring.

De digitale transformatie startte met de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit door Digital Branding Agency Born05. Timo Wilbrink, Creative Director Born05: “Wij ontwikkelde een nieuwe branding die naadloos aansluit bij Damens nieuwe merkgedachte ‘Oceans of Possibilities’ en die klaar is voor toepassing op online- en offline domeinen. Deze nieuwe stijl, vastgelegd in een online stijlgids, gaf OneShoe de handvatten om aan de slag te gaan met de digitale doorvertaling voor het gehele digitale landschap.”

Jitte Milder, Global Brand & Marketing Communications Manager Damen vertelt: “De vernieuwde digitale merkidentiteit is ontwikkeld om toepasbaar te kunnen zijn binnen de hele customer journey van inspiratie, oriëntatie, consideratie tot aankoop en de serviceperiode erna. Een consistente merkvisualisatie en beleving van ‘one’ Damen. Hierdoor spelen de digitale touch-points een veel grotere rol in het overbrengen van het merk, de merkwaarden en merkbeleving. De launch van de nieuwe website is hierbij de start, waar ik super trots op ben.”

We hebben het hele platform opgebouwd binnen de Microsoft Azure Cloud omgeving. Hiermee is het digitale platform van Damen ook technisch klaar voor de toekomst en zijn we in staat om snel en regelmatig nieuwe functionaliteiten aan te bieden.

Ronald Niewenhuis

Michel van Velde, CEO van One Shoe: “Naast dat het belangrijk is dat de digitale uitstraling van Damen Shipyards consistent is en naadloos past in die merkgedachte, moet het ook optimaal aansluiten op de behoeften van de klant. Daarom zijn we bij de ontwikkeling van Damen.com en het bijbehorende klantportaal My Damen gestart vanuit de merkstrategie en hebben we op basis daarvan de bijbehorende digitale visie en positionering ontwikkeld.” One Shoe zet op deze manier een stevig fundament neer waar het user experience design én de technische ontwikkeling van de website op zijn gebaseerd.

Ronald Nieuwenhuis, teamlead bij Iquality: “Digitale Transformatie is een continu proces waarbij het van belang is dat teams efficiënt kunnen werken aan de ontwikkeling van digitale producten. Daarvoor hebben we development en operations processen ingericht en het hele platform opgebouwd binnen de Microsoft Azure Cloud omgeving. Hiermee is het digitale platform van Damen ook technisch klaar voor de toekomst en zijn we in staat om snel en regelmatig nieuwe functionaliteiten aan te bieden. Hiermee behoudt Damen Shipyards zijn digitale voorsprong."

Hoe nu verder?

Natuurlijk stoppen de ontwikkelingen hier niet! Nu de basis staat, blijven we het platform doorontwikkelen, dat wil zeggen: verder optimaliseren en bovenal verder uitbreiden. Vanuit gedegen UX onderzoek zullen we continue scherp in de gaten houden of onze aannames kloppen en zoniet bijsturen. Ook staan we aan het begin om de diverse business units een eigen plek te geven binnen het One Damen concept. Hoe doen we dat? Deze vraag gaat onze UX-designer binnen ons multidisciplinaire team beantwoorden.

Kortom we zullen samen met Damen continu blijven innoveren! Wil je weten welke veranderingen er in de toekomst nog meer plaats gaan vinden? Houd onze sociale mediakanalen in de gaten!

Ronald Nieuwenhuis Iquality

Hier was ik naar op zoek

Vraag het Ronald

Ronald Nieuwenhuis is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.