Online tool automatiseert het verkoopproces

Online tool automatiseert het verkoopproces - DLL & Iquality
Introductie

Online tool automatiseert het proces

Iquality ontwikkelde samen met eFocus en DLL de website dlldealerlease.nl voor dealers van bedrijfsmiddelen die hun klanten ook een leaseoplossing willen bieden. Dankzij de online tool op de website kunnen de dealers hun klanten in de showroom of op locatie direct de leaseprijs laten zien, aangepast op aanschafwaarde, looptijd, aanbetaling en restwaarde. De tool is in achttien weken ontwikkeld met de Scrum-methodiek.

Van telefoon naar online

Tot voor kort verliep de communicatie tussen de dealers en DLL nog volledig via de telefoon en e-mail. Was een klant van een dealer geïnteresseerd in het leasen van een bedrijfsmiddel? Dan stuurde de dealer een mailtje naar DLL met de aanvraag hiervoor. Of hij belde met DLL. Salessupport van DLL gaf dan via e-mail of telefoon de leaseprijs en voorwaarden door. Dealers wilden graag snel en eenvoudig zelf de leaseprijs kunnen berekenen en leaseaanvragen kunnen doen zonder heen en weer gebel of ge-e-mail. Om de dealers daarmee te helpen, besloot DLL een website met een online tool ontwikkelen.

Direct een leaseaanbod

Iquality ontwikkelde samen met eFocus en DLL een ‘point of sales’ tool voor de dealers. De website dlldealerlease.nl is sinds 31 maart 2016 live. De website is responsive voor PC, laptop, tablet en mobiel. Iquality zorgde voor de Front-end Development op het Sitecore Platform, met onder andere een koppeling met de interface van de Kamer van Koophandel. Christian Haverkamp was namens Iquality bij het project betrokken. “Een dealer kan nu in zijn showroom of op locatie inloggen en de klant gelijk de leasemogelijkheden laten zien. Hij kiest een bedrijfsmiddel uit de database en vult de aanschafwaarde in. Vervolgens komt daar dankzij een koppeling met de database van DLL automatisch een leaseprijs per maand uit. Door met variabelen als looptijd, aanbetaling en restwaarde te spelen, kan de dealer het leaseaanbod aan de wensen van de klant aanpassen.

Zorg voor een empowered product owner die ook echt actief deelneemt in het project.

Sasja Appels, Segment Marketer Lease / product owner scrum agile DLL

Gemaakt met Scrum

De tool en website zijn geheel ontwikkeld met de Scrum-methode. “Op tijd en binnen het budget”, geeft Christian aan. “Dus zonder uitloop, lijsten met bugs, testproblemen of planningsproblemen. Met Scrum houd je de einddatum vast, net als het aantal mensen waarmee je werkt. Dat dwingt je te kiezen in de functionaliteiten die je ontwikkelt. En omdat je in ontwikkelsprints van enkele weken telkens gebruiksklare onderdelen oplevert, zie je al na een paar weken hoe het gaat worden. Dat geeft veel energie. En we konden al in een vroeg stadium demo’s geven aan een brede groep van stakeholders. De feedback die we daarop kregen was erg nuttig voor de volgende sprints.”

Focus je continu op wat belangrijk is voor het minimum viable product (MVP). Daarmee gaat de kwaliteit omhoog en kun je het product op tijd opleveren. Op het momentum en enthousiasme dat je daarmee opbouwt, kun je het product vervolgens verder ontwikkelen.

Sasja Appels, Segment Marketer Lease / product owner scrum agile DLL

User Stories als Uitgangspunt

In totaal telde het project negen sprints van twee weken. Na iedere sprint waren er meerdere user stories klaar. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ‘het selecteren van een bedrijfsmiddel’ of ‘het opgeven van een restwaarde’. Deze user stories waren van tevoren door DLL samengesteld, op basis van interviews met dealers en eigen onderzoeken. Christian is erg enthousiast over deze manier van werken. “Scrum dwingt je het meest noodzakelijke eerst te ontwikkelen. Alles wat nu niet belangrijk is, valt voorlopig af. Daardoor is van elk knopje en elke functie in de tool en website exact duidelijk waarom het er is. Alles is ondersteunend aan een of meerdere user stories.”

Door naar fase 2

Voor de tweede fase staat er een aantal interessante uitbreidingen op het programma. Nu gebeurt het daadwerkelijk afsluiten (tekenen en opsturen) van het leasecontract nog via e-mail. Het doel is dat de dealer en zijn klant dit straks ook binnen de online tool kunnen regelen. Verder komt er een widget die een dealer op zijn eigen website kan plaatsen. Zodat klanten ook op de site van de dealer de leaseprijs kunnen berekenen en direct een aanvraag kunnen doen. En het is de bedoeling dat dealers die willen samenwerken met DLL zichzelf online kunnen aanmelden. Op dit moment komt er nog iemand van DLL langs voor de intake; ook dat gaat straks geheel online via dlldealerlease.nl.

Tips voor betere online beleving

Afbeelding
Sasja Appels, DLL
Naam
Sasja Appels, DLL
Rol
Segment Marketer Lease / product owner scrum agile

Sasja Appels is namens DLL betrokken bij Dealer Lease. Graag deelt ze enkele tips voor organisaties die hun klanten meer diensten online willen aanbieden.

Besteed voldoende tijd aan het onderzoeken welke behoefte klanten en prospects hebben. Zo ontwikkel je een website die daadwerkelijk waarde toevoegt. Blijf je klanten en prospects ook tijdens het traject erbij betrekken. En zorg voor een multidisciplinaire samenstelling van het projectteam. Door iedereen vroeg te betrekken wordt de aansluiting op de bestaande organisatie vereenvoudigd.

Team lead Christian Haverkamp.

Deze aanpak bevalt me wel

neem contact op met Christian

Christian Haverkamp is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

First you, then coding: wij ontwerpen, ontwikkelen, optimaliseren en ondersteunen digitale oplossingen voor jouw verhaal.

John van Beek

Laat hier je bericht achter

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mogen wij jouw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over ons privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.