Een wereldwijd platform waardoor assets slimmer verkocht kunnen worden

Wereldwijd Remarketing platform - DLL & Iquality
Introductie

Informatie voor remarketing

Na afloop van een leasecontract gaat een asset terug naar de fabrikant of wordt verkocht aan het bedrijf of instelling dat deze leasede. In sommige gevallen gaat de asset terug naar DLL. Martijn de Wit is Global Manager Process & Infrastructure bij de afdeling die zich bezighoudt met het beheren, managen en verkopen (remarketing) van assets. Hij legt uit dat een goede informatievoorziening daarbij belangrijk is: “We kunnen de marktwaarde van een asset alleen goed inschatten als onze informatie erover compleet is. Daarnaast is informatie over de verkoopmogelijkheden in verschillende landen belangrijk. Want het levert ons uiteraard de meeste winst op als we onze assets verkopen op de plek waar de prijs en voorwaarden het gunstigst zijn.”

Te veel kleine tools

Door de jaren heen hadden businessunits en landen zelf tools ontwikkeld of gekocht om informatie over assets in op te slaan en het proces rond de remarketing te faciliteren. De Wit: “Dit had als voordeel dat deze tools vaak precies op maat waren voor de processen en assets van die ene businessunit in dat specifieke land. Helaas was de kwaliteit van de tools nogal wisselend en was informatie niet of nauwelijks met andere businessunits en/of landen te delen. Vanuit het hoofdkantoor konden we bijvoorbeeld slechts met heel veel moeite een totaaloverzicht van al onze assets genereren. Dat moest anders.”

Eén wereldwijd platform

DLL wilde één platform dat de remarketingprocessen voor alle industrieën en businessunits wereldwijd zou ondersteunen en waarin alle informatie over alle assets zou worden opgenomen. Dat was zeker geen eenvoudige opgave. De Wit: “Voor een heftruck leg je bijvoorbeeld heel andere gegevens vast dan voor een kopieermachine. We wilden deze processen waar mogelijk standaardiseren, maar het platform moest zeker ook flexibel genoeg zijn om maatwerk te leveren waar dat nodig is.”

Gebruikers bepalen de processen

DLL en Iquality organiseerden gebruikersoverleggen met medewerkers uit alle landen en industrieën. In die overleggen werden eerst de processen rond remarketing besproken. Dit was een belangrijke stap volgens De Wit: “Door over de inhoud van het vak te spreken, werden de verschillen duidelijk, maar ook de overeenkomsten. De medewerkers leerden van elkaar en zagen de grote lijnen. Een tweede voordeel was dat Iquality dankzij deze discussies leerde waar de complexiteit zat. Hierdoor konden ze later tijdens de ontwikkeling van de software zelf goed inschatten waarom bepaalde keuzes wel of niet zouden werken.”

Werk agile. Zorg dat je in de ontwerpfase snel een demo hebt om te presenteren. Daarmee maak je discussies snel concreet. Dit verbetert de kwaliteit van je feedback.

Martijn de Wit, Global Manager Process & Infrastructure DLL

Een netwerk van tools

Al snel werd duidelijk dat één tool voor één generiek proces geen oplossing zou zijn. Dat zou te weinig recht doen aan belangrijke details waarin processen tussen de businessunits en landen verschillen. De Wit: “Iquality heeft toen het platform voorgesteld. Een netwerkoplossing waarbinnen je voor iedere businessunit, land of assettype de processtappen in een andere volgorde kunt uitvoeren, zonder de globale voordelen van een tool teniet te doen. Dit biedt niet alleen de nodige flexibiliteit voor de businessunits en landen, we kunnen in de toekomst ook de verschillende onderdelen aan nieuwe omstandigheden aanpassen of uitbreiden (nieuwe asset typen) zonder dat het geheel op de schop moet.”

De Baak
  • Internationaal Remarketing platform - DLL & Iquality
  • Internationaal Remarketing platform - DLL & Iquality

Moderne look & feel

Het resultaat is een webbased tool, met een moderne look & feel, die medewerkers op de voor hen belangrijke onderdelen dezelfde functionaliteiten biedt als de dedicated tools die ze eerst gebruikten. Gegevens van assets, fabrikanten, contracten en dergelijke zijn allemaal vanuit meerdere routes te benaderen, toe te voegen en te bewerken. Medewerkers kunnen ook gemakkelijker elkaars informatie bekijken. Dat maakt verkoop over landsgrenzen heen gemakkelijker, maar ook het delen van kennis. Het platform werkt daarmee als een echte community. Daarnaast is het nu veel gemakkelijker om vanuit het hoofdkantoor overzichten over assets te genereren. De Wit is erg tevreden met de inbreng van Iquality in het hele proces: “Ze hebben niet alleen meegedacht over de IT, maar hebben zich ook gericht op de gebruiksvriendelijkheid van de oplossing. ”

Wil jij ook jouw tools vervangen?

Voor organisaties die ook plannen hebben om allerlei aparte tools te vervangen door één platform, heeft Martijn de Wit enkele tips: "Verzamel de requirements niet per bedrijfsonderdeel. Creëer in plaats daarvan een gebruikersgroep waarin alle onderdelen vertegenwoordigd. Zoek een softwareleverancier die niet alleen geïnteresseerd is in techniek, maar ook in de reden waarom processen zijn zoals ze zijn. Gebruikers vragen bepaalde functionaliteiten niet zomaar."

Domain Driven Design als fundering

Voor het remarketing platform van DLL werd Domain Driven Design als fundering gebruikt. Benieuwd wat Domain Driven Design voor jouw business kan betekenen? We schreven er een interessant blogartikel over.

Lees verder

Over DLL

DLL is een wereldwijde partner voor financieringsoplossingen binnen de sectoren: agri, food, gezondheidszorg, clean technology, automotive, transport, bouw, industrie en kantoortechnologie. Wij werken samen met fabrikanten, dealers en distributeurs, zodat bedrijven de bedrijfsmiddelen die zij nodig hebben, kunnen aanschaffen en gebruiken om een bijdrage te kunnen leveren aan de wereld. DLL levert originele, geïntegreerde financieringsoplossingen die de levenscyclus van de bedrijfsmiddelen ondersteunen, door middel van leasing, vendor- en commercial finance en remarketing. Tevens bieden wij mobiliteitsoplossingen, werkkapitaalfinanciering en particuliere kredieten. Onze 5.500 medewerkers ondersteunen partners in meer dan 35 landen. DLL is een volle dochteronderneming van de Rabobank Groep.

Team lead Christian Haverkamp.

Deze aanpak bevalt me wel

neem contact op met Christian

Christian Haverkamp is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

First you, then coding: wij ontwerpen, ontwikkelen, optimaliseren en ondersteunen digitale oplossingen voor jouw verhaal.

John van Beek

Laat hier je bericht achter

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mogen wij jouw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over ons privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.