De werkprocessen zijn leidend, de techniek is er om mensen te helpen
Controle en verbetering van de kwaliteit van data. Hoe pak je dat op een gestructureerde wijze aan? Joost Rutten van Iquality bouwde voor Rabobank een tool die de medewerkers op maat ondersteunt bij de controle van hypotheekgegevens: “Niet de techniek, maar betere processen op de werkvloer is het belangrijkste uitgangspunt voor de ontwikkeling van de tool.”
Gestructureerd door het proces
Rabobank controleert de hypotheekgegevens om te kijken of dossiers nog volledig en actueel genoeg zijn. Dit doet Rabobank onder andere omdat klanten steeds meer zaken zelf online regelen. De gegevens moeten daarom altijd correct zijn. Rabobank vroeg aan Joost Rutten van Iquality een tool te maken waarmee het hele proces gestructureerd is uit te voeren. Het resultaat, waaraan ook een collega van Rabobank heeft meegewerkt, is een tool die medewerkers stap voor stap door het hele proces leidt. Daarbij wordt ook allerlei data automatisch ingeladen, zodat medewerkers niet telkens tussen verschillende systemen hoeven te wisselen. Verder houdt de tool de handelingen van de medewerkers bij. Hierdoor is altijd te achterhalen wie, wat, wanneer, op basis waarvan heeft veranderd.
Snel en zonder extra investering
Joost Rutten legt uit dat hij om praktische redenen heeft gekozen de tool in Access te ontwerpen. “Daarmee kun je snel iets maken en iedere medewerker met Windows en Office op zijn pc kan met de tool werken. Er zijn dus geen extra investeringen in software nodig. De tool heeft zeker geen superflitsend design, maar hij is wel erg functioneel. Dankzij de tool is het werk voor de medewerkers in korte tijd een heel stuk gemakkelijker geworden. Daar ligt voor mij de vreugde van mijn werk, veel meer dan bij techniek zelf.”
Laat niet de technologie de oplossing bepalen, maar kies een oplossing die past bij de uitdaging die je als organisatie hebt.
Drs. Joost Rutten, Data Analist & Solution Manager Iquality
De basis voor nog beter
Doordat alle handelingen worden vastgelegd, beschikken de teamleiders over erg veel informatie waarop ze kunnen sturen. Hoeveel werk doet het team op een dag? Wat is de kwaliteit van het werk? De medewerkers houden iedere ochtend een dag start waarin ze zaken bespreken waar ze tegenaan lopen. Daar is Joost altijd bij aanwezig: “Puur inhoudelijk kan ik weinig inbrengen, maar als bepaalde processen stroef verlopen of omslachtig zijn ingericht, vind ik het een uitdaging te kijken of ik die efficiënter kan maken door de tool aan te passen. Ook daarin laat ik de techniek de werkvloer volgen, in plaats van andersom.”