Hey Google!

image google assistent.
Introductie

Digitaal innoveren met Google Assistent

Digitale innovatie. Dat is hetgeen waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrent en waarmee je relevant blijft voor je klanten. Virtuele klantassistenten (VCA) en spraakaansturing zijn in opmars. “Met deze ontwikkelingen moet ik iets doen, maar wat en hoe?” Dat is de vraag die bij veel organisaties oprijst.
Waar je je nu als bedrijf mee kan onderscheiden op het gebied van VCA’s en voice, is door het inzetten van een Google Assistent Action. Er zijn namelijk nog maar weinig bedrijven in Nederland die hun eigen Action hebben binnen de Google Assistent.

De Google Assistent

“Hey Google.” Zo roept een gebruiker de Google Assistent op. De Google Assistent kan voor van alles gebruikt worden. Zo kun je Google Assistent vragen om je wekker te zetten of kun je vragen om iets voor je te vertalen.
Ook kan de Google Assistent aan bepaalde diensten gekoppeld worden. Als je vraagt om muziek af te spelen, dan start de Assistent jouw muzieklijst via bijvoorbeeld Spotify of Youtube. In deze koppelingen liggen nu juist de kansen voor bedrijven. Wanneer je als bedrijf je eigen Google Assistent Action ontwikkelt, kun je ervoor zorgen dat jouw klanten vragen aan je kunnen stellen, die vervolgens beantwoord worden door de Assistent.

Afstudeerstage

Waarom een eigen Google Assistent Action?

Doordat de Google Assistent niet alleen op mobiele telefoons werkt, maar bijvoorbeeld ook door spraakaansturing op smart watches, de Google Home en de Google Hub, gaat de assistent helemaal mee met de voice trend. Je kunt de Action als het ware zien als een verlengstuk van je klantenservice. Je biedt je klanten een extra contactpunt met jouw merk, ze ervaren extra gemak bij het gebruiken van diensten en frustraties kunnen worden weggenomen. Enkele voorbeelden bij situaties waarbij een Google Assistent Action ideaal ingezet zou kunnen worden:

  • Hey Google, wat is mijn banksaldo?
    Doordat de Google Assistent werkt met Account Linking, kan een gebruiker via de Assistent eenmalig inloggen in een mijn-omgeving van een bank en daarmee een koppeling maken. De Assistent kan hierdoor antwoord geven op de vraag wat het banksaldo van de klant is, maar bijvoorbeeld ook budgetten instellen of een nieuwe betaalpas opvragen.

  • Hey Google, hoeveel fysiotherapie krijg ik nog vergoed dit jaar?
    Ook voor zorgverzekeraars werkt de mogelijkheid tot Account Linking binnen de Google Assistent goed. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld specifieke vragen stellen over de vergoedingen binnen hun zorgpakket of extra informatie opvragen.

  • Hey Google, boek een treinticket van Arnhem naar Köln morgen om 14.00 uur.
    De Google Assistent kan ook prima reizen reserveren of tickets bestellen, waarna de tickets of betaalverzoeken in het gekoppelde e-mailaccount terecht komen van de gebruiker.

Wat kan Iquality hierin voor mij betekenen?

Get Smarter Every Day, dat is ons motto bij Iquality. Dit betekent dat we onderzoek doen naar de nieuwste ontwikkelingen om digitaal te innoveren, waarna wij samen met jou kijken naar jouw business en naar de mogelijkheden om de nieuwste technologieën ook daadwerkelijk te implementeren. Hierdoor kunnen wij samen met jou steeds een beetje slimmer worden.
Zo zijn we voor een aantal klanten bezig met de ontwikkeling van een Google Assistent Action en hebben wij al een aantal jaren ervaring opgedaan met het ontwikkelen van chat- en voice gerelateerde Actions.

Wil je weten hoe jij een Google Assistent kunt inzetten voor jouw business of naar de mogelijkheden van voice? Remco vertelt je hier graag meer over.

Neem contact op

met Remco

Remco van Toor is betrokken bij de implementatie van complexe vraagstukken bij diverse klanten. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.