Hoe onderscheid je jezelf binnen de FinTech?
Get Smarter Every Day
Binnen een branche zoals FinTech is het vaak lastig om je te onderscheiden. Producten en diensten verschillen tegenwoordig weinig van de concurrent, dus waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen? Dit geldt zeker ook nog voor andere sectoren.
Hier denken wij samen met onze klanten over na. Om op dit gebied een waardige sparringpartner te zijn, proberen wij op het gebied van UX en development zo relevant mogelijk te blijven. Get Smarter Every Day is hierop gebaseerd, iedere dag een stukje slimmer worden samen met onze klanten. Dit doen wij bijvoorbeeld door beurzen en conferenties te bezoeken met interessante thema’s.
Team Experience bezoekt FinTech Design Summit 2019
Zo is ons Experience Team afgelopen maand naar de FinTech Design Summit 2019 in Londen geweest om kennis en inspiratie op te doen op het gebied van FinTech. Geheel MVO vertrokken zij de dag ervoor met de auto en trein richting Londen. Eenmaal daar aangekomen zijn ze – geheel in stijl – een pub ingedoken voor fish and chips. Na wat cultuur geproefd te hebben is het team de volgende dag naar de summit vertrokken, klaar om geïnspireerd te worden op het gebied van FinTech.
Team lead Lennert van Hunen geeft aan dat het doel van het bezoek aan de Summit vooral was om zich te laten inspireren: “Het is goed om te zien waar partijen mee bezig zijn en hoe wij dat kunnen vertalen naar onze klanten. FinTech is tenslotte de sector die op gebied van techniek en customer experience vooroploopt. Het gaat binnen de FinTech niet meer alleen om geld, maar om de beleving. Wat kun je als bank nog doen om op te vallen?”
Het gaat niet meer alleen om geld, maar om de beleving.
Lennert van Hunen
Meerwaarde voor de klant
Ons Experience Team bezoekt op de Summit verschillende lezingen en panels. Een lezing van Lloyd Bank heeft veel indruk achter gelaten. Deze Engelse bank geeft aan gekeken te hebben naar het percentage aan kankerpatiënten binnen de UK, want: als er zoveel mensen in de UK zijn met kanker, dan betreft dat zeker ook een deel van hun klanten. Ze hebben gekeken naar hoe ze deze mensen kunnen helpen. Zo’n ingrijpende ziekte heeft namelijk ook financieel een grote impact. Het doel in hun verhaal was dan ook om te kijken naar positief omgaan met financiële situaties in een negatieve omgeving of context. Mensen daadwerkelijk begeleiden en leren met geld te kunnen omgaan in moeilijke situaties.
Het bleek een rode draad te zijn op de FinTech Design Summit; het leven van een klant een stukje verbeteren met je product.
Emotional banking
Een opvallende trend hierin is emotional banking, waarbij een echte meerwaarde geleverd wordt in het leven van jouw klant. De focus ligt meer op service dan op de daadwerkelijke conversie van het product. Er kan echt verschil gemaakt worden en meerwaarde gecreëerd worden in service en experience. De vraag die hierbij gesteld wordt om je te kunnen onderscheiden is: “Welke ervaring bied je en waarom zou de klant loyaal zijn aan jou?”.
Finance roept vaak een negatieve associatie op en dat kan doorbroken worden door de experience positief in te steken en als een echte ondersteuning te laten zijn.
Het team ziet op de Summit ook dat veel banken veel meer bezig zijn met hun banking app. Interaction Designer Roelien Tippe geeft aan: “Je ziet steeds meer een splitsing tussen het doel van de website en het doel van de banking app. De website is gericht op marketing en de app is primair gericht op het bedienen van de klant en onboarding. Maar beide kanalen lopen wel naadloos in elkaar over.”
Ook geïnspireerd worden?
Ons Experience Team is geheel geïnspireerd teruggekeerd en zal hun opgedane kennis bij hun UX-werkzaamheden voor onze klanten gaan inzetten.
Wil jij ook samen met ons een stukje slimmer worden? Neem contact op met Lennert van Hunen. Hij kijkt graag naar jouw vraagstuk om een op een jouw situatie afgestemde oplossing te kunnen bieden.