Waarom mobile-first design?

brainstorm

Introductie

Bereik je doelgroep met mobile-first

Smartphonegebruik is de laatste jaren zo gegroeid, dat het wereldwijd de meest populaire manier is geworden om het internet te gebruiken.
Wanneer jouw doelgroep ook veel gebruik maakt van mobile devices, dan is een goed uitgedachte mobiele website of applicatie nu belangrijker dan ooit om je doelgroep te kunnen bereiken.
Ook Google heeft deze groei opgemerkt en heeft een indexatie uitgerold waarin mobile-first ingestoken websites een prominentere ranking hebben in de zoekresultaten. Ongeacht of er gezocht wordt op mobiel of desktop, voor mobiel ingerichte websites scoren hoger in de getoonde zoekresultaten.

Wat is mobile-first in essentie?

Mobile-first is een strategie waarbij mobiele gebruikers als uitgangspunt genomen worden voor het ontwerp van een website of applicatie. Dat wil zeggen dat de gebruikservaring is gedefinieerd op mobiele devices, zoals smartphones en tablets, en vervolgens is opgeschaald naar grotere schermen, zoals desktops en laptops.
Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van responsive design. Responsive design zorgt ervoor dat content geherstructureerd en anders ingedeeld wordt om beter te passen op het apparaat waarop deze content wordt weergegeven. Een voorbeeld van het toepassen van responsive design is bij de website van Werken bij CED.

Werken bij CED mobile vs desktop

Nieuwe mogelijkheden met mobile devices

Het brede scala aan mogelijkheden voor mobile design is ook een belangrijke reden om voor mobiel te ontwerpen. Mobile design biedt tal van nieuwe mogelijkheden door het gebruik van applicaties. Op desktop is een website vaak de standaard voor interactie met bedrijven, maar in het mobiele landschap is de app ook een veelgebruikt platform. Dit biedt mogelijkheden om content op andere aantrekkelijke en gepersonaliseerde manieren te tonen.
Daarnaast zijn er de ingebouwde functionaliteiten die niet bestaan op een desktop. Je kunt hierbij denken aan GPS, stappentellers, bewegingsbediening, touch ID, op infrarood gebaseerde proximity sensor (die afstand en omgevingslicht detecteert) en nog veel meer mobile device specifieke functionaliteiten.
Tevens gaat inspelen op ontwikkelingen op het gebied van Voice Control goed met mobiel ingestoken applicaties. Zo zijn bijvoorbeeld Conversationele User Interfaces ideaal voor mobiel gebruik in combinatie met Voice Control.

De context van de gebruiker

De gebruikerservaring op smartphones wordt ook bepaald door hoe deze devices worden gebruikt. Mobile devices worden namelijk veelal onderweg of op korte ‘tussenmomenten’ gebruikt. Dit zorgt ervoor dat een mobile device vooral voor vereenvoudigde taken gebruikt wordt en niet voor complexe taken. Het zijn als het ware uitbarstingen van activiteit die heel anders zijn dan wanneer je aan een bureau zit en uren achtereen aan het browsen bent. Daarom forceert mobiel je om focus te zoeken en je te richten op specifieke taken (oftewel toptaken) van gebruikers.
Context mobiele gebruiker

Schermruimte op desktop versus mobiel

Er is ook veel meer ruimte op een desktopscherm en daarom kun je je veroorloven om extra onderdelen toe te voegen. Smartphones - met hun kleinere scherm - geven je die luxe niet. Hierdoor kan het zijn dat belangrijke onderdelen op mobiel wegvallen. Denk hier bijvoorbeeld aan sidebars met advertenties of contactinformatie die dan niet meer getoond worden aan de gebruiker.
Wanneer je mobile-first ontwerpt zal dit niet gebeuren, omdat je bij mobiel begint met ontwerpen en als het ware opschaalt naar desktop en laptop.

Daarom dus mobile-first design!

Ben je overtuigd en wil jij mobile-first design implementeren bij het ontwerpen van jouw website of applicatie? Onze UX-specialisten kijken graag met jou samen naar jouw specifieke situatie en helpen je bij het ontwerpproces.

Lennert van Hunen

Techniek en creativiteit als één geheel

Bij het bouwen van een app, website of applicatie komen veel aspecten kijken. Klantbeleving is een aspect dat tijdens het ontwikkelproces vaak te weinig aandacht krijgt of zelfs vergeten wordt. Ben jij er klaar voor om de experience van je klant centraal te stellen?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.