Online service portal voor field engineers

Eén portal waarin alles gebeurt - Iquality & Damen Services
Introductie

Eén portal waarin alles gebeurt

Damen Shipyards is een internationaal scheepsbouwconcern. Voor het onderhoud van de vele diverse schepen die zij wereldwijd opleveren maken zij gebruik van zogeheten Field Service Engineers.

Aan Iquality is gevraagd om een oplossing te bedenken waardoor de engineers (FSE's) alle noodzakelijke gegevens konden vinden om hun werk goed te kunnen voorbereiden en uit te voeren. Zo is de Technical Support Portal ontstaan, één online digitaal loket. 

In dit portal staat alle relevante informatie overzichtelijk en goed vindbaar opgeslagen. Daarnaast stelt het portal field service engineers in staat om gegevens over field visits direct terug te koppelen, zodat alle stakeholders geïnformeerd worden over voortgang en status. Via de knowledge base, fleet data en vessel datapagina’s kunnen FSE’s kennis nemen van (technische) onderwerpen en kan kennis onderling beter worden uitgewisseld. Door het realiseren van deze portal is de services organisatie in staat efficiënter te functioneren doordat men minder tijd kwijt is met het informeren van elkaar, waardoor de klant beter en sneller wordt geholpen.

TSP onderdeel van Damen Services Portal

Het Damen Services Portal (damenservices.com) is in 2013 ‘live’ gegaan en is opgezet om klanten van Damen via de digitale snelweg “Services” aan te bieden. Momenteel zijn er 140 klanten die gebruik maken van het Portal en ontsluit Damen de data van pakweg 360 schepen, bestaande uit documenten zoals manuals, certificaten, tekeningen en in sommige gevallen een equipment object structuur (EOS). Ook warranty requests zijn in te zien en in te dienen. Daarnaast is er een Parts Store waar klanten ‘generieke’ artikelen kunnen bestellen of hiervoor een offerte kunnen aanvragen. Binnen Damen ontstond een groeiende informatiebehoefte bij interne stakeholders (met name FSE’s) als het gaat om actuele scheepsdocumentatie, kennis (in de meest brede zin des woords) en transactie informatie.

Project aanpak

Het TSP is een onderdeel van het huidige Damen Service Platform. Voor de realisatie van het TSP zijn bestaande componenten gebruikt. Dit resulteerde in besparing van ontwikkelingskosten. Het TSP heeft wel zijn eigen dynamiek gekregen door componenten enigszins aan te passen op de use case, zowel grafisch als functioneel. FSE’s hebben de mogelijkheid om zelf in te loggen via een eigen portaal waarbij zij alleen die informatie te zien krijgen die voor hun relevant is. Elke Field Service Engineer heeft een persoonlijk login account waarmee hij zich kan authentiseren. (de knowledge base zit in Sharepoint, maar dit hebben we geïntegreerd via een iframe)

Daarnaast heeft Iquality in dit project een tweede efficiency slag gemaakt door slimmer om te gaan met bepaalde datastromen. Door te switchen naar incrementele uitwisseling van data ipv complete datasets vanuit backoffice systemen naar de website, wordt de data veel efficienter verwerken en is de totale doorlooptijd van de dataimport sterk omlaag gegaan.

Damen Services Portal
  • Eén portal waarin alles gebeurt - Iquality & Damen Services
  • Eén portal waarin alles gebeurt - Iquality & Damen Services
Collega Ronald Nieuwenhuis.

Hier was ik naar op zoek

Vraag het Ronald

Ronald Nieuwenhuis is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij kan hier enthousiast over vertellen. Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

First you, then coding: wij ontwerpen, ontwikkelen, optimaliseren en ondersteunen digitale oplossingen voor jouw verhaal.

John van Beek

Laat hier je bericht achter

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mogen wij jouw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over ons privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.