Een duurzame samenwerking om digitale innovaties te realiseren
Ayvens Bank, voorheen LeasePlan Bank, wil online sparen zo leuk mogelijk maken voor klanten. Dit doen ze onder andere door gebruik te maken van aantrekkelijke spaarvormen en gebruiksvriendelijke tools. Dit laatste zorgt ervoor dat de bank regelmatig (digitale) innovaties doorvoert om de gebruiksvriendelijkheid van de service te waarborgen.
Binnen onze duurzame samenwerking met Ayvens Bank, hebben wij regelmatig mogen bijdragen aan de innovaties die bij de online spaarbank tot stand zijn gekomen. Zo hielpen we in 2019 met het naar de cloud brengen van het volledige bankingsysteem. Na deze grote digitale transformatie was het tijd om ook samen de Ayvens Bank banking app naar een hoger niveau te tillen.
Faten Zaghloul, Hoofd Marketing bij Ayvens Bank, vertelt: “We hebben een hechte samenwerking en hebben bijna dagelijks contact over onze digitale oplossingen. Of dit nu over de prestaties van deze oplossingen gaat of over de planning voor development. De mensen in het Ayvens Bank team van Iquality zijn heel betrokken.”
Twee key factoren: veiligheid en gebruiksgemak
Gebruiksgemak en veiligheid zijn twee uiterst belangrijke factoren voor een banking app. Voor een klantgerichte organisatie als Ayvens Bank, was de grootste wens dan ook om het gebruiksgemak van de app te verbeteren en daarnaast om zo veilig mogelijk gebruik te kunnen maken van de app. Bovendien was het belangrijk dat de app in de toekomst uitgebreid kan worden met extra functionaliteiten en daarmee een future-proof applicatie te realiseren.
Faten vertelt hierover: “De eerste Sparen App van Ayvens Bank werd in 2016 gelanceerd. Naast een aanpassing in de vormgeving is er geen grote update meer geweest. De wens om de app verder uit te breiden werd steeds groter en dus besloten we de app opnieuw te bouwen. Dit was nodig om een future-proof fundament te creëren waarop verder gebouwd kan worden. Eén van de belangrijkste wensen van onze klanten was het kunnen inloggen met pincode, of met vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Dat is dan ook het eerste wat we hebben opgepakt aan nieuwe features.”
De nieuwe banking app
Als klant bij Ayvens Bank kun je de app in gebruik nemen. De eerste stap die je moet zetten om de app te gebruiken is eenmalig het toestel registreren. Dit gebeurt op basis van tweefactorverificatie om zo optimale veiligheid te kunnen bieden. Vervolgens kun je ervoor kiezen om in te loggen met een pincode, vingerafdruk- of gezichtsherkenning.
Als je eenmaal bent ingelogd kun je o.a. je spaarrekening inzien, geld overboeken en een deposito openen.
User Experience (UX) als belangrijke pijler
In de nieuwe app van Ayvens Bank zijn de overzichten en interacties voor het openen van deposito’s en het overboeken van geld geoptimaliseerd. Dit is gedaan binnen een UX-traject voorafgaand aan de ontwikkeling van de app.
Eldin Medanhodžić, UX Designer bij Iquality, vertelt hierover: “Vooraf is er samen met Ayvens Bank een UX-sessie gehouden. Zo hebben we alles in kaart kunnen brengen in een flowchart voor de eerste fase en fases die daarop zullen volgen. In de volgende fases worden nieuwe features ontwikkeld om de klanten nog beter te helpen.”
Tijdens de ontwikkeling van de app hebben klanten een prototype kunnen testen. Op basis van de uitkomsten van deze tests zijn de interacties nog verder geoptimaliseerd naar de behoeften van de klant. Zo is UX continu betrokken gebleven bij het proces.
Future-proof technologie
De nieuwe app is gebouwd in React Native. Dit is een framework dat platformonafhankelijke app-ontwikkeling mogelijk maakt. Roy Vousten, software engineer bij Iquality, vertelt: “React Native heeft een gezond ecosysteem. De community eromheen is erg groot, waardoor veel tooling en documentatie beschikbaar is. React Native ondersteunt ook codepush, waardoor het mogelijk is om (kleine) updates van de app uit te voeren zonder een volledig nieuwe release uit te voeren."
Daarnaast maken we gebruik van Visual Studio App Center waarmee we op één plek de app kunnen bouwen, testen en live zetten. Roy zegt hierover: “Visual Studio App Center biedt ons uitgebreide mogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld de software development kit toegevoegd aan onze app, waardoor we een goed overzicht hebben van het gebruik van de app en bijvoorbeeld een overzicht hebben van eventuele crashes."
De app is opnieuw van de grond opgebouwd. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van de laatste technologieën. Hierdoor is het in de toekomst makkelijker om nieuwe features toe te voegen aan de app. Hier is zowel met het design als bij de technologie rekening mee gehouden.
Dat de app future-proof is opgebouwd, past goed bij de visie van Ayvens Bank voor de app. Faten vertelt hierover: “We willen doorpakken met de app en hebben veel input van onze klanten gekregen over wat zij van de app verwachten. Sowieso willen we dat de app minstens dezelfde functionaliteiten biedt als de online bankomgeving. Ook willen we in de toekomst dat het mogelijk wordt om een spaarrekening aan te vragen via de app.”
Digitale transformatie met Iquality
Heb je een sparringpartner nodig om digitale transformatie te realiseren binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op! Onze specialisten staan klaar om je te adviseren en de samenwerking met je aan te gaan.