Een nieuw klantenportaal voor PreZero Nederland

PreZero dashboard.
Introductie

Samenwerking met PreZero

Verspreid over 2018 en 2019 gingen de corporate websites van PreZero (voorheen SUEZ) wereldwijd over naar Sitecore. Eind 2018 moest alle content van PreZero Nederland overgezet worden naar dit nieuwe Experience Platform. Hier begon de samenwerking tussen Iquality en PreZero. We hebben PreZero mogen helpen om de overgang naar Sitecore binnen de deadline te behalen, en met succes!

Prezero website.

Het nieuwe klantenportaal

Hierna is onze samenwerking voortgezet. Er was namelijk de behoefte om een klantenportaal van de grond te krijgen voor PreZero Nederland. In de basis was er een portaal gebouwd, maar deze was nog niet live en in gebruik.

Annie de Loijer, Directeur Marketing van PreZero Nederland, vertelt: “We hebben een onderzoek gedaan bij onze kleinzakelijke klanten. Daarbij zijn we met ze in gesprek gegaan en hebben we gekeken naar hun behoeften. Het doel hierbij was de klantreis verbeteren.” Dit onderzoek legde de basis voor de mogelijkheden binnen het portaal. Annie vertelt verder: “We hebben veel kleinzakelijke klanten in ons portfolio en zij gaven steeds meer aan dat er de behoefte was naar selfservice. De klanten wilden vanuit hun eigen tijd zaken kunnen inplannen.”

Onze specialisten zijn aan de slag gegaan en hebben het huidige portaal uitgebreid, zodat het in gebruik kon worden genomen door de klanten van PreZero. Richard Kroeze, Team Lead Digital bij Iquality, vertelt hierover: “We zijn begonnen om het user management en het aanbod voor afvalsoorten die niet in containers worden opgehaald en gevaarlijk afval aan te passen. Vervolgens zijn we een stapje verder gegaan en hebben we een startpagina gemaakt voor het portaal. Als je als klant inlogt in het portaal, kom je op je eigen persoonlijke startpagina terecht. Hier wordt het mogelijk om je persoonlijke berichten te zien en (afhankelijk van je gebruikersrol en de bijbehorende rechten) daarbij ook je containers, planning, facturen en contactmogelijkheden. Verder heeft het portaal ook een doorverwijzing naar de PreZero shop, zodat de klant ook andere benodigde diensten kan afnemen. Daarnaast kun je nu in het portaal regelen dat gevaarlijk afval of andere soorten verpakkingen opgehaald worden.”

PreZero gebruikt SAP om haar bedrijfsprocessen vast te leggen en in dit systeem zijn dus ook de klantgegevens vastgelegd. Hierover vertelt Richard: “We hebben een koppeling gemaakt tussen Sitecore en het SAP-systeem van PreZero. Hiermee kunnen de klantgegevens opgehaald worden vanuit SAP en gebruikt worden in het portaal.”

PreZero dasboard.

Meer mogelijkheden en personalisatie liggen in het vooruitzicht

Naast de gerealiseerde functionaliteiten biedt het klantenportaal natuurlijk nog meer mogelijkheden voor marketing en verbetering in dienstverlening. Hierover legt Annie uit: “Dit jaar ligt de focus op het verbeteren van de ervaring voor de klant, hierna willen we de klantreis verder optimaliseren met meer personalisatie. Zo treffen we nu voorzieningen om in de toekomst onze klanten persoonlijk te kunnen benaderen met informatie die relevant is voor de betreffende doelgroep. Daarnaast willen we een gepersonaliseerd aanbod tonen binnen het portaal. Denk hierbij aan notificaties wanneer we eraan komen om afval op te halen of bijvoorbeeld om te informeren over nieuwe prijzen. Maar ook de mogelijkheid om persoonlijke acties aan te bieden of documenten te tonen.”

Iquality was heel open en opbouwend. Ze wilden dit samen tot een succes maken.

Annie de Loijer - Directeur Marketing bij PreZero

Samenwerking met Iquality

Over de samenwerking met Iquality vertelt Annie: “We moesten eerst up-to-speed raken met elkaar, omdat een niet-werkend platform werkend gemaakt moest worden. Dit was soms lastig, maar we hebben gemerkt dat Iquality heel open en opbouwend was en dit samen tot een succes wilde maken.” Verder vertelt Annie: “We zijn tot een samenwerkingsvorm gekomen die voor beide partijen goed werkt en de releases lopen daardoor goed! We zijn erg tevreden met wat er nu al staat. Daarnaast is er ruimte voor doorontwikkeling in de toekomst.”

Een succesvol resultaat

In juni 2020 maken tegen 3500 klanten gebruik van het portaal. Nu wordt het portaal nog veel gebruikt om orders te plaatsen. Naarmate het portaal uitgebreid wordt met persoonlijke informatie, hoopt PreZero dat het klantenportaal ook steeds meer als informatiebron gebruikt zal worden.

Klaar voor de volgende stap in je klantreis?

Heb je hulp nodig bij het bouwen van een klantgericht portaal of wil je graag de klantreis verbeteren? Neem contact met ons op voor een kennismaking!

Deze aanpak bevalt me wel

Neem contact op met Richard

Richard Kroeze is intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen. Hij vertelt je hier graag meer over! Meer weten? Aarzel niet om direct contact op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

First you, then coding: wij ontwerpen, ontwikkelen, optimaliseren en ondersteunen digitale oplossingen voor jouw verhaal.

John van Beek

Laat hier je bericht achter

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mogen wij jouw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over ons privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.