Maak het verschil met je dienstverlening
In een tijdperk waar rentepercentages steeds dichter bij elkaar liggen, is het de dienstverlening van een leenverstrekker die het verschil maakt. Zo is Freo als specialist in online lenen altijd op zoek naar manieren om de dienstverlening te verbeteren. Inspelen op de sinds 2018 ingevoerde Europese richtlijn PSD2 is een uitgelezen kans om het gemak van een leningaanvraag naar een hoger niveau te tillen.
Payment Service Directive (PSD2)
PSD2 is een Europese richtlijn die in 2018 is ingevoerd om online betalen makkelijker, veiliger en sneller te maken. Alle banken in de Europese Unie moeten aan de richtlijn voldoen.
Een belangrijke verandering die deze richtlijn teweegbrengt, is dat consumenten andere financiële instellingen toegang kunnen geven tot persoonlijke bankgegevens. Waar je dus voorheen bankafschriften en dergelijke moest verzamelen bij het aanvragen van bijvoorbeeld een lening of een hypotheek, kun je nu door deze nieuwe richtlijn de verstrekker toegang geven tot je laatste financiële gegevens.
Hoe Freo gebruik maakt van PSD2
Freo is dus zo’n externe financiële instelling waaraan de consument toestemming kan geven om financiële gegevens in te zien. Hiermee wordt het proces van de leningaanvraag aanzienlijk makkelijker gemaakt, omdat data van bankrekeningafschriften snel en foutloos aangeleverd en gecontroleerd kunnen worden. In de toekomst zal Freo de controle van deze gegevens gaan automatiseren, zodat het proces nog sneller en minder arbeidsintensief zal zijn.
Arne Mulder, Product Owner bij Freo, legt uit: “We zijn al een tijd bezig om de kredietbeoordeling niet alleen te digitaliseren, maar ook om de data rechtstreeks bij de bron vandaan te halen. Zo ontvangen we altijd het juiste format, hoeven gegevens niet meer handmatig gecontroleerd te worden en hoeft de klant niet meer tussen allerlei documenten te zoeken. Hierbij realiseren we dus gemak voor de klant en kunnen we door de gestructureerde data een beoordelingsmodel opzetten.”
Bij het verschaffen van een lening wordt veel verantwoordelijkheid gelegd bij de verstrekker. Je moet als leenverstrekker ervoor zorgen dat de aanvrager daadwerkelijk de lasten van een lening kan dragen. Arne vertelt: “Door data op te halen bij het UWV kunnen we het inkomen van een aanvrager zien. Dit hebben we samen met Iquality gerealiseerd in de vorm van de Freo Aanlever App. De bankgegevens zijn nodig om de financiële lasten en betaalmoraliteit te controleren. Als er andere uitgaven zijn waarmee rekening gehouden moet worden of als lasten verkeerd zijn ingevuld bij de aanvraag, dan zie je dat in deze gegevens terug.”
Freo is een voorloper wanneer het gaat om het efficiënt gebruiken van de PSD2-richtlijn. Arne legt uit: “We merken dat we echt aan het pionieren zijn door bankgegevens op deze nieuwe manier op te vragen. Banken zijn vaak zelf nog bezig om hun omgevingen in te richten om de data-aanvragen te kunnen verwerken.”
De implementatie
Daadwerkelijk gebruik maken van PSD2 om financiële gegevens op te halen werkt helaas niet zo eenvoudig als een enkele druk op de knop. Sjoerd Reijnen, Software Engineer bij Iquality, vertelt hierover: “Om dit te kunnen implementeren moet er tussen Freo en iedere bank afzonderlijk een koppeling worden gebouwd. Binnen deze koppeling krijgt de consument een consentflow te zien van Freo waarin toestemming gegeven moet worden om bankgegevens te kunnen ophalen. Vervolgens wordt de consument doorgestuurd naar de omgeving van de bank zelf, om vervolgens daar ook consent te geven. Je kunt het vergelijken met hoe het werkt als je in een online shop afrekent met iDEAL.”
Sjoerd vertelt verder: “De koppelingen die we hebben gebouwd zorgen dus voor de consentflow, maar ze zorgen er ook voor dat de benodigde gegevens worden opgehaald bij de bank en vervolgens voor Freo inzichtelijk worden.”
In de praktijk
Momenteel kunnen klanten van de Rabobank en ING gebruik maken van deze manier van bankgegevens delen bij Freo. Hiermee is het dus al voor ongeveer twee derde van de Nederlandse bankklanten mogelijk om gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheid. De komende maanden zullen de koppelingen tussen de Volksbank banken en de ABN AMRO volgen, en daarmee zal deze nieuwe methode beschikbaar zijn voor circa 86% van de Nederlandse bankklanten.
Arne vertelt: “Veel klanten zijn bereid om op de nieuwe manier bankgegevens aan te leveren als ze weten dat het beoordelingsproces ermee versneld of verbeterd kan worden. We merken dat het aanvraagproces in veel gevallen nu sneller gaat, omdat we niet meer de aanvrager hoeven te bellen bij het aanleveren van incorrecte gegevens. Door de verandering met de PSD2-richtlijn krijgen we de bankgegevens altijd correct aangeleverd en dat zorgt voor minder vertraging.”
Wat kan PSD2 voor jou betekenen?
Wil je als financiële dienstverlener ook gebruik maken van de mogelijkheden die de PSD2-richtlijn biedt, neem dan contact met ons op.