Kinderen maken kennis met programmeren

Dash robot programmeren met een tablet.

Introductie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is al jarenlang onderdeel van onze bedrijfscultuur. Het is ondertussen zo verweven met ons DNA, dat het niet meer weg te denken is uit onze bedrijfsvoering.

Zo ondernemen en ondersteunen wij verschillende initiatieven die een bijdrage leveren aan de maatschappij. We hebben bijvoorbeeld een MVO-beleid op de werkvloer en een MVO-team dat zich inzet om als organisatie een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ook doneren wij een deel van onze omzet aan verschillende goede doelen.

De volgende generatie enthousiasmeren

Onze managing partner John van Beek speelde met het idee om kennis over te brengen aan kinderen vanuit onze MVO-doelstellingen. Ook software architect Robin Hermanussen had de wens om kinderen een positieve ervaring te geven met programmeren.

We besloten als bedrijf iets bij te dragen aan de enthousiasmering en scholing van kinderen op het gebied van development. De doelstelling om de volgende generatie iets mee te geven op het gebied van programmeren was hiermee geboren.

Een jaar geleden had John een middelbare scholier onder zijn hoede genomen tijdens een snuffelstage. “Toen zijn we begonnen met nadenken over hoe je jongeren op een laagdrempelige manier kunt enthousiasmeren voor programmeren. We hebben toen deze scholier laten experimenteren met een Raspberry Pi in combinatie met een Makey Makey en Scratch. Zo hebben we hem kennis laten maken met technologie en programmeren op een manier waarop hij ook zijn eigen creativiteit kwijt kon.” vertelt Robin.

Actief aan de slag

Vanuit de wens om meer hiermee te gaan doen is het besluit genomen om programmeerlessen te gaan geven. Hierover vertelt Robin: “Ik volgde al een tijdje het Twitteraccount van de stichting FutureNL. Deze organisatie ontplooit goede initiatieven om kinderen digitaal vaardig te maken. Zo was ik op de hoogte van wat er gaande is in die wereld en ik raakte geïnspireerd om hier iets mee te doen.”

Robin legt de Dash robot uit.

Programmeerlessen voor kinderen

We zagen een kans om samen te gaan werken met BiblioPlus. “BiblioPlus heeft een programma genaamd TechLab. Zij organiseren expedities voor kinderen met zogenaamde “Technauten”. Dit zijn experts op het gebied van technologie van BiblioPlus en externe organisaties.” vertelt Robin. Vanuit TechLab organiseert BiblioPlus een reeks lessen voor kinderen in de niveaus Programmeren 1 en 2. Dit zijn vier lessen van anderhalf uur waarin kinderen kennismaken met programmeren. Robin legt uit: “Deze lessen zijn gericht om computional thinking te leren beheersen: leren denken zoals een computer denkt. Het is laagdrempelig van opzet en eenvoudig te begrijpen. Kinderen koppelen blokjes aan elkaar die samen een computerprogramma vormen dat kan worden uitgevoerd. Concepten als condities en lussen komen hierbij ook aan bod.”

Robin heeft het op zich genomen om bij BiblioPlus te Mill een lessenreeks Programmeren 1 te geven aan een klein groepje scholieren van groep 7 en 8.

Scratch en robots

De eerste lessen konden de kinderen aan de slag met Scratch en Scratch Junior. Ze konden kleine stukjes programmeren en gelijk een resultaat realiseren. Dit deden ze bijvoorbeeld door spelletjes als Flappy Bird te programmeren. Robin vertelt: “De kinderen gaan allemaal heel verschillend te werk. De een gaat heel ijverig met opdrachten aan de slag en de ander laat de opdracht snel los en gaat heel creatief aan de slag. Ze zien dat ze door eenvoudige wijzigingen in het programma extreem verschillende resultaten kunnen bewerkstelligen, wat leidt tot grappige situaties.” De kinderen zijn niet alleen achter hun laptops te werk gegaan. Ze hebben bijvoorbeeld ook met tablets de gedragingen van een Dash robot en Lego geprogrammeerd.

Robin geeft aan dat vooral de creativiteit van de kinderen hiermee gestimuleerd wordt en vertelt hierover: “Het leukst vond ik om te zien dat ze echt aan de parameters gaan draaien. Hiermee waren de kinderen vrij in hun creativiteit. Ze zijn er echt mee gaan ontdekken en hadden al snel door dat als zij zelf iets veranderen, dat er grote dingen kunnen gebeuren. Dat vinden ze mooi om te zien, want ze hebben het resultaat zelf neergezet.”

Programmeren met Lego.

Het stimuleren van creativiteit

De lessen zijn er vooral op gericht om creativiteit van de kinderen te stimuleren op het gebied van programmeren. Ze zien vrijwel gelijk de resultaten van hun input. Het doel is dan ook een echte kennismaking met het programmeren. De kinderen zien op deze manier dat er veel creativiteit aan te pas komt en dat ze écht zelf iets kunnen neerzetten. “Het is al geslaagd als de kinderen het leuk hebben gehad.” legt Robin uit.

CodeWeek 2019

Deze lessenreeks is tot een einde gekomen, maar Iquality en BiblioPlus zetten hun samenwerking voort. In het kader van CodeWeek 2019 zullen Robin Hermanussen en Remco van Toor drie ochtenden twee basisschoolklassen kennis laten maken met programmeren in een “Programmeerproeverij”. Deze lessen vinden plaats bij verschillende bibliotheken van BiblioPlus.

CodeWeek vindt dit jaar plaats van 5 t/m 20 oktober en is een burgerinitiatief dat erop is gericht om programmeren en digitale vaardigheden op een leuke manier voor iedereen bereikbaar te maken.

Robin legt de Dash robot uit.

Wil jij ook met ons samenwerken?

Neem contact met ons op!

Wil jij samen met ons iets betekenen voor de maatschappij? Neem contact met ons op voor mogelijkheden tot een samenwerking.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.