Ontdek de sweet spot van user experience design

image of wireframing.

Introductie

User experience design gaat verder dan alleen ‘mooie dingen’ maken

Een User Experience (UX), oftewel een gebruikerservaring, raakt meer vlakken dan alleen maar het ontwerpen van een digitaal product of dienst. Voor een UX-designer is het ontwerpen van een gebruikerservaring een visueel middel om antwoord te geven op een probleem of een kans. Wanneer dat goed uitgevoerd wordt, zal de gebruiker midden in de sweet spot van de digitale oplossing belanden. Dat is natuurlijk precies waar je de gebruiker wilt hebben!

Wat is de sweet spot van UX-design? Het is een punt waar de doelen van het bedrijf, de wensen van de gebruiker en de mogelijkheden van technologie samen komen. Wanneer deze 3 elementen in balans zijn, biedt het pas waarde voor je bedrijf en zul je marketingstrategie winstgevend zijn. Doe je dat niet? Dan vindt de gebruiker een ander product of dienst die dat wel doet. Frank Chimero, ontwerper, illustrator en auteur gevestigd in New York, brengt het in een zin samen: “People ignore design that ignores people”. Gebruikers zijn dus geneigd om een gebruikerservaring te negeren wanneer het hen negeert. Het is daarom van belang dat er aan elke element van onderstaand diagram evenveel aandacht geschonken wordt. Wat houdt ieder individueel onderdeel in? En hoe vormen ze samen de gouden combinatie? In deze blog zoomen voor je in!

Iquality diagram UX sweetspot.

Bedrijfdoelen

Het creatieve proces kan pas van start gaan wanneer bekend is wat jouw beweegredenen zijn. Vragen als wie is je doelgroep, wat zijn je doelen, waarom zijn dit jouw doelen, wat wil je uitstralen zijn hierbij onmisbaar. Het beantwoorden van deze vragen is niet eenvoudig en daarom doe je dat zeker niet alleen. De UX’er verkrijgt, door middel van het uitvoeren van gedegen onderzoek, antwoord op deze vragen. Hierbij kun je denken aan onderzoeken als workshops, brainstormsessies, interviews, opstellen van persona’s etc.

De bevindingen van het onderzoek vormen de basis voor het maken van een vertaling naar visuele kenmerken. Het vormt als het ware jouw unieke gebruikerservaring of het helpt je om jouw huidige gebruikerservaring nóg beter te maken.

Wensen van de gebruiker

Om jouw vastgestelde doelen te bereiken is het essentieel dat je luistert naar jouw klanten, zij bepalen immers het succes van je bedrijf. Een digitale oplossing wordt daarvoor ontworpen op basis van jouw doelstellingen, máár bij dit proces staat de gebruiker altijd centraal. Dat noemen we user centered design. Er wordt rekening gehouden met de vastgestelde doelgroep, hoe de doelgroep je digitale oplossing gebruikt en onder welke omstandigheden het wordt gebruikt. Het verzamelen van deze gegevens over jouw huidige digitale oplossingen, een nulmeting, is een fundamentele eerste stap. Op deze manier ontdek je jouw klantintenties en breng je jouw knelpunten, problemen of kansen in kaart. De UX-designer verzamelt deze informatie op basis van gebruikersinterviews, enquetes, usability testen en user journey maps.

Technische mogelijkheden

Jouw bedrijfsdoelen zijn vastgesteld, knelpunten of kansen zijn in kaart gebracht en je weet precies wat de wensen van de klant zijn; alle ingrediënten zijn daar voor het ontwerpen van een functionele, slimme en consistente digitale oplossing. De UX-designer gaat aan de slag met het ontwerpen van een sitemap, user flow, wireframes, prototypes om uiteindelijk het product te lanceren. In samenwerking met de klant worden er prioriteiten, deadlines, beschikbaar budget en middelen vastgesteld. Dit vraagt een soepele houding van de ontwerper, afhankelijk van deze mogelijkheden wordt er een gebruikerservaring ontworpen.

Ondanks dat het nieuwe product is gelanceerd, het proces stopt hier niet! Het is een continu proces. Je blijft jezelf de vraag stellen ‘werkt de oplossing zoals gedacht?’ Het monitoren van gebruikersactiviteit, middels het volgen van data of het uitvoeren van een usability onderzoek, is onmisbaar om antwoord te krijgen op deze vraag. 

De gouden combinatie

Natuurlijk leiden er meerdere wegen naar Rome, maar voor ons staat een ding vast: een succesvolle user experience doet recht aan jouw bedrijfsdoelen, de wensen van de gebruiker en de technische mogelijkheden. Wanneer jouw digitale oplossing in het middelpunt van deze drie elementen belandt, laat je een onuitwisbare eerste indruk achter!

Bovenstaande punten zijn voor onze UX-designers vanzelfsprekend. Wil je samen met ons ontdekken waar jouw kansen liggen? Neem contact op met Rob en laten we kennismaken!

 

Neem contact op met Rob

Vraag het Rob

Rob Vogelsangs weet hoe zaken geregeld moeten worden. Hij kan je precies vertellen wat Iquality kan doen voor jouw organisatie. Aarzel niet om contact met hem op te nemen.

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

[curious information]
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.