Hoe optimaliseer je jouw usability?

image of our colleague rob in Eindhoven.
Introductie

Het belang van usability

In een van onze eerdere blogartikelen hebben we al aangegeven dat accessibility erg belangrijk is voor een website of applicatie. Dit is een significant onderdeel van usability, maar usability is veel meer dan alleen accessibility.
Usability wordt ook wel gebruiksvriendelijkheid genoemd. Specifieker gezegd is usability de mate waarin gebruikers weten hoe ze een object gebruiken en interpreteren en hoe het object aansluit bij hun wensen, doelen en verwachtingen in een specifieke situatie. Van websites tot conversational user interfaces, usability speelt op elk vlak een rol en moet overal voldoen aan de behoefte van gebruikers. Is de conversie niet optimaal of haken klanten af in het aanvraagproces? Dan is de kans groot dat het probleem ligt bij usability.
Optimalisatie van jouw product of dienst kan dus gedaan worden door de usability te verbeteren. Echter, hoe weet je waar de pijnpunten precies liggen? Dit kun je uitzoeken met Usability Testing.

LeasePlan Bank Usability Test

Wat is Usability Testing?

Gebruiksvriendelijkheid is enigszins subjectief, maar kan gevalideerd worden. Staat een button wel op de juiste plek? Biedt een website daadwerkelijk antwoord op de vraag van de gebruiker? Is informatie goed vindbaar? Dit kan allemaal invloed hebben op de conversie en de waardering van de app of website.
De beste manier om je ontwerp te valideren is het uitvoeren van een usability onderzoek. Usability Testing is een vorm van kwalitatief gebruikersonderzoek, waarbij respondenten aan de hand van concrete opdrachten het digitale product of dienst (of een prototype hiervan) doorlopen.

Hoe werkt een Usability Test?

Aan de hand van een aantal scenario’s, doorlopen gebruikers de app of website en geven zij feedback op wat ze zien en voelen. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten is er een observator die rapporteert wat gebruikers tegenkomen, van prettige interactiemomenten tot knelpunten.
De interface wordt dan getest op functionaliteit, navigatie, interactie, lay-out en content. Resultaten worden vastgelegd op video en in een testrapport. Voor een uitgebreide en diepgaande analyse kan er ook gebruik gemaakt worden van eye-tracking. De bevindingen worden vervolgens verwerkt in een advies. Op basis van de bevindingen kunnen verbeteringen worden doorgevoerd.
Zo hebben we voor LeasePlan Bank de spaartool op hun website getest. Uit dit onderzoek zijn bruikbare verbeterpunten naar voren gekomen, die vervolgens direct door LeasePlan Bank zijn toegepast in de tool. Hieronder is een sfeerimpressie zichtbaar van de Usability Test die voor LeasePlan Bank hebben uitgevoerd.

Waarom Usability Testing?

Om te zorgen dat de digitale oplossing, klantverwachting en het gebruikersperspectief op één lijn komen te liggen is een Usability Test van essentieel belang.
Gebruiksvriendelijkheid is dé manier om te onderscheiden van concurrenten. Die gebruiksvriendelijkheid is de bepalende factor waar gebruikers op aan- of afhaken.
Het belang van onderzoek onder gebruikers van een digitaal platform wordt door steeds meer bedrijven herkent. De praktische meerwaarde van gebruikersonderzoek is duidelijk: er wordt inzicht gecreëerd in verwachtingen van gebruikers en door goede afstemming kunnen de dienstverlening en de klanttevredenheid naar een hoger niveau getild worden.

Gebruikerstesten zorgen ervoor dat de digitale oplossing bijdraagt aan een betere dienstverlening en hogere klanttevredenheid.

Roelien Tippe

Wanneer kun je het beste een usability onderzoek uitvoeren?

Het is cruciaal om het testen te verweven in het gehele ontwikkeltraject, van start tot einde. Hiermee kan Usability Testing veel kosten in een latere fase besparen. Testen gedurende een project betekent namelijk dat fouten en knelpunten in een vroeg stadium ontdekt worden en dat je product optimaal tegemoetkomt aan behoeften van gebruikers.

Onderzoek samen met ons Experience Team jouw usability

Ben je geïnteresseerd geraakt in een usability onderzoek voor jouw digitale product of dienst? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Ons Experience Team kijkt graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Dennis Nieuwenhuis.

Techniek en creativiteit als één geheel

Bij het bouwen van een app, website of applicatie komen veel aspecten kijken. Klantbeleving is een aspect dat tijdens het ontwikkelproces vaak te weinig aandacht krijgt of zelfs vergeten wordt. Ben jij er klaar voor om de experience van je klant centraal te stellen?

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken. 

John van Beek

Word ook elke dag slimmer

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mag Iquality uw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over onze privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.