Aan de slag met voice
Het gebruik van voice assistenten blijft groeien
Voice applications are here to stay. Zo voorspelt Google dat tegen eind 2021 meer dan 1,6 miljard mensen voice assistenten regelmatig zullen gebruiken. Ook Nederland zal hier zeker niet in achter blijven, aangezien wij de snelste adopters ter wereld waren bij lancering van de Google Assistent. Het is daarom erg interessant voor bedrijven om in de sneltrein van voice te stappen.
Zo hielpen wij online kredietverstrekker Freo al eerder met het succesvol neerzetten van een voice assistent.
Maar, hoe ga je dan aan de slag met voice?
Voice is een service, en service gaat om waarde toevoegen. Maar hoe bepaal je wat jouw klant wil bereiken met het gebruiken van je voice assistent? Daarnaast wil je natuurlijk ook dat de voice assistent verkondigt wat jij belangrijk vindt voor jouw merk.
Het is dus belangrijk om te achterhalen of dat wat jij belangrijk vindt, ook daadwerkelijk correspondeert met de wens van de klant. Als je met voice aan de slag gaat, begin je dus altijd met dezelfde vraag: wat hebben je klanten echt nodig?
Om deze vraag te beantwoorden gebruiken we een Voice Design Canvas. Deze gebruik je voor de eerste stap naar een goede voice-oplossing.
Door het invullen van het canvas leer je hoe conversaties werken via voice, hoe je de juiste UX kiest en welke uitdagingen voice met zich meebrengt.
Voice Design Canvas
Om een Voice Design Canvas optimaal te gebruiken, vul je het canvas samen in met een CUI of voice expert. Wij hebben hiervoor speciale Voice Canvas sessies ingericht.
Tijdens deze sessie starten we met het uitdenken van concrete taken voor de voice assistent die past bij de dienstverlening van jouw organisatie. Daarnaast wordt gekeken waar gebruikers daadwerkelijk meerwaarde uit kunnen halen.
Vervolgens wordt er gekeken naar de situatie waarin een gebruiker zich kan bevinden.
Zodra de taken en situaties duidelijk zijn kan er gestart worden met het ontwikkelen van scenario’s voor de conversatie tussen de assistent en gebruiker. De scenario’s worden uiteindelijk getoetst op gebruikerswaarde, frequentie en de eenvoud in gebruik.
Aan het einde van de sessie is er een use case ontwikkeld waarin inzichtelijk is gemaakt hoe voice van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw doeleinden. Hierna kun je dus concreet aan de slag met het ontwikkelen van jouw voice assistent.
What’s next?
Heb je een Voice Design Canvas ingevuld en wil je verder met het implementeren van voice?
Dan ga je verder met de volgstappen, zoals het verder uitwerken van conversaties in een conversatieflow, gebruikerstesten en natuurlijk de bouw van jouw eigen voice assistent.