Banking Experience Platform: digitale totaaloplossing voor Ayvens Bank

Image of Ayvens Bank website.
Introductie

Beschikbaarheid, schaalbaarheid, veerkracht, veiligheid en compliance.

Beschikbaarheid, schaalbaarheid, veerkracht, veiligheid en compliance. Kort samengevat zijn dat dé actuele uitdagingen voor elke financiële dienstverlener. De moderne klant eist realtime toegang tot zijn informatie, bankproducten en geld. Daarnaast kloppen wetgevers en toezichthouders regelmatig aan met verandering of nieuwe eisen. Financiële dienstverleners moeten dus zorgen voor een aantrekkelijk en bruikbaar product voor de klant, met de flexibiliteit om snel te kunnen reageren op veranderingen. Ayvens Bank koos daarom voor de totaaloplossing van een Banking Experience Platform bij Iquality.

Ayvens Bank (voorheen LeasePlan Bank) is in elk opzicht een moderne financiële dienstverlener. De ruim 280.000 Nederlandse en Duitse klanten kunnen op elk gewenst moment snel en moeiteloos hun financiële zaken regelen. Via de bankomgeving op de website, of onderweg met de handige app. Klanten zijn daardoor altijd in controle van hun spaargeld. Snel overboeken, verdelen in spaarpotjes of het afsluiten van een termijndeposito- allemaal 24 uur per dag realtime en veilig toegankelijk. Daarbij werkt de bank constant aan het voldoen aan de laatste wet- en regelgeving.

Ayvens Bank image.

Moeiteloze gebruikerservaring

De snelheid en flexibiliteit waarmee Ayvens Bank kan inspelen op de wensen van moderne consumenten en regelgevers is niet vanzelfsprekend. Om haar uitstekende klantervaring en robuuste compliance trackrecord ook voor de toekomst zeker te stellen, neemt Ayvens Bank (op dat moment nog actief onder de naam LeasePlan Bank) in 2018 een slagvaardige beslissing. De spaarbank besluit om zijn gehele IT-omgeving naar de Azure cloud te migreren. Ayvens Bank rekent hiervoor op Iquality, dat eerder al de nieuwe bankomgeving en website ontwikkelde. Dat was de eerste stap naar een Banking Experience Platform. “Als online bank willen we constant innoveren, snel kunnen schakelen, de gebruikerservaring verbeteren voor onze klanten en voldoen aan eisen van regelgevers”, zegt Sander Frons, Directeur Ayvens Bank. “Door met de hulp van Iquality naar de cloud te migreren maakten we dat mogelijk”.

Als online bank willen we constant innoveren, snel kunnen schakelen, de gebruikerservaring verbeteren en voldoen aan eisen van regelgevers. Door met de hulp van Iquality naar de cloud the migreren maakten we dat mogelijk.

Sander Frons, Director Ayvens Bank

Voordelen van naar de cloud

Totdat Ayvens Bank naar de cloud ging, draaide de bank op servers en ‘monolithische’ softwarepakketten. In deze ‘monolithische’ softwarepakketten zijn alle functionaliteiten onafscheidelijk samengesmolten. Door Ayvens Bank naar cloud te verplaatsen, geeft dat de mogelijkheid om elke toepassing als losse bouwsteen in te zetten. “Die losse bouwstenen kun je naar eigen inzicht combineren tot oplossingen voor elke digitale behoefte”, vertelt Iquality Team Lead Ronald Nieuwenhuis. “Vanuit onze jarenlange ervaring ontwikkelen wij platformen van losse bouwstenen die naadloos aansluiten op de behoeftes van financiële dienstverleners, hun klanten en de betrokken toezichthouders. Wij noemen dit aanpasbare en schaalbare systeem Banking Experience Platform (BXP). Het flexibele CMS-systeem van Sitecore speelt hierbij een belangrijke rol, net als de innovatieve core banking-clouddiensten van onze vaste Nederlandse partner Ohpen.”

Bankomgeving altijd up-to-date

De core banking solution van Ohpen nam met de overgang van Ayvens Bank naar de cloud het beheer van alle 280.000 spaarrekeningen volledig over. Ohpen heeft een groot team van specialisten die continu werken aan de laatste technologie en eisen van klanten en wetgevers. De nieuwe bankomgeving van Ayvens Bank is daardoor up-to-date, maakt gebruik van de laatste technologie en voldoet aan de nieuwste wetgeving, ISO en SOC-industriestandaards. “Dankzij onze jarenlange samenwerking met Iquality zijn wij nu perfect complementair”, vertelt Rogier van Arkel, director Savings & Investments van Ohpen, “en kunnen we financiële dienstverleners nu een digitale totaaloplossing aanbieden.”

Inzicht in de uitdagingen van de financiële sector

Dankzij het innovatieve Banking Experience Platform en de nauwe samenwerking met de experts van Iquality en Ohpen, speelt Ayvens Bank nu direct in op nieuwe klantbehoeftes, regelgeving en (technologische) mogelijkheden. De recente integratie van een nieuwe clouddienst voor identiteitsverificatie is hiervan een perfecte illustratie. Sander Frons licht toe: “Wij hebben daarmee het grootste deel van de interne verificatieprocessen geautomatiseerd. Nieuwe klanten openen nu binnen 6 minuten een spaarrekening, en onze verificatiekosten zijn sterk gedaald. De uitgebreide ervaring van ons vaste Iquality-team in het ontwikkelen van digitale oplossingen voor de financiële sector was hier van echte toegevoegde waarde.”

Dankzij de samenwerking met Iquality en Ohpen heeft ons team ook veel invloed op het ontwikkelproces. Het resultaat is dat we wendbaarder zijn geworden.

Sander Frons, Director Ayvens Bank

Met gemak en snelheid ontwikkelen

Het nieuwe Banking Experience Platform betekende voor Ayvens Bank een grote vooruitgang. “Uiteraard houden wij de vinger nog steeds nauwlettend aan de pols”, vertelt Sander Frons, “maar het gemak en de snelheid waarmee we met het Banking Experience Platform aan kunnen passen aan nieuwe wet- en regelgeving neemt ons veel zorgen uit handen. De implementatie van nieuwe services of andere mogelijkheden voor onze klanten kan nu bovendien in veel kortere tijd. Meestal binnen een paar weken. Dankzij de nauwe samenwerking met Iquality en Ohpen heeft ons team ook veel invloed op het ontwikkelproces. Het resultaat is dat we wendbaarder zijn geworden: we kunnen sneller reageren met digitale oplossingen. Als online bank is dat essentieel”.

Klaar voor de toekomst met state-of-the-art digitale infrastructuur

Ayvens Bank is in elk opzicht een moderne financiële dienstverlener. De spaarbank koos in een vroeg stadium voor een Banking Experience Platform in de cloud. Die keuze genereerde de afgelopen jaren een hoog rendement, en werd beloond met de ‘Best use of Cloud’-award bij de Banking Technology Awards. “De moderne consument legt de lat voor financiële dienstverlening steeds hoger”, constateert Sander Frons. “Dat geldt ook voor wetgevers en toezichthouders, die terecht steeds hogere eisen stellen aan dataverwerking en security. Wij willen daar voor alle partijen klaar voor zijn. Dankzij onze samenwerking met Iquality en Ohpen zijn wij met Ayvens Bank klaar voor die uitdagende toekomst.”

Wil je samen nadenken over de volgende stap voor jouw platform? We horen graag van je!

Wij worden geïnspireerd door nieuwsgierige mensen

First you, then coding: wij ontwerpen, ontwikkelen, optimaliseren en ondersteunen digitale oplossingen voor jouw verhaal.

John van Beek

Laat hier je bericht achter

Curious information
Hoe kunnen we u helpen?
Mogen wij jouw contactgegevens opslaan voor toekomstig contact?

Lees meer over ons privacy statement.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Oeps, daar ging iets mis

Probeer het later nogmaals.