Digitale innovatie in de zorg
Het digitale tijdperk heeft in de zorg voor veel innovaties gezorgd. Zorgrobots en medicatielockers bijvoorbeeld zijn dan ook niets nieuws onder de zon. De innovaties moeten ervoor zorgen dat de gezondheidszorg beter, sneller en toegankelijker wordt.
Verschillende organisaties houden zich bezig met het realiseren van deze digitale innovaties. Dynamic Health Systems is zo’n organisatie. In samenwerking met Iquality zijn ze bezig om hun diensten op het gebied van digitale en toegankelijke patiëntenondersteuning nog verder te innoveren.
Dynamic Health Systems en VitruCare®
Dynamic Health Systems (DHS) is actief in het Verenigd Koninkrijk. De organisatie ontwikkelde de service PEACH®. Dit is een service ten behoeve van ondersteuning van mensen met chronische ziekten en andere mensen die complexe zorg nodig hebben. De service is erop gericht dat deze patiënten hun gezondheid en levenskwaliteit kunnen verbeteren. Ook moet de service zorgen voor een nieuwe manier van samenwerking tussen patiënten en zorgverleners. Zo kan onder andere de frequentie van artsbezoeken verminderd worden, zonder dat de kwaliteit van de gezondheidszorg in het geding komt.
Binnen het kader van deze service creëerde Dynamic Health Systems het Patient Engagement Platform “VitruCare®”. Dit platform wordt momenteel gebruikt door de NHS, National Health Service, het openbare zorgstelsel in het Verenigd Koninkrijk.
VitruCare® is een persoonlijk platform voor de patiënt met mini-apps. Deze apps bestaan bijvoorbeeld uit gezondheidstrackers, een contactmogelijkheid met de arts en het zogeheten Goal Setting en Action Planning.
Goal Setting en Action Planning
Uit onderzoek is gebleken dat wanneer mensen op eigen initiatief doelen stellen en deze nastreven, dat de uitkomsten positiever zijn dan wanneer deze doelen worden opgedragen. Met deze wetenschap ging DHS aan de slag binnen hun digitale service VitruCare® met de Goal Setting en Action Planning app.
De app is erop gericht dat de patiënt op basis van gegevens uit de trackers in VitruCare® doelen kan stellen.
De doelen kunnen voortkomen uit de gezondheidsadviezen die het platform genereert op basis van de gegevens uit de trackers, maar ze kunnen ook op eigen initiatief bedacht worden.
De trackers geven data weer zoals BMI, bloeddruk en gewicht, maar ook wat de emotionele gesteldheid is van de patiënt. Wil de patiënt hiermee aan de slag en zijn of haar gezondheid verbeteren? Dan helpt de app met het bepalen van de doelen en het plannen van een uitvoerbaar actieplan.
Gezondheidszorg gaat natuurlijk om mensen, het doel was dan ook om de applicatie gebruiksvriendelijker en menselijker te maken.
Conversational User Interface
Voorheen werkte deze applicatie via een statische enquête. Onze UX-designers en developers zijn samen met DHS aan de slag gegaan om deze applicatie te verbeteren.
Gezondheidszorg gaat natuurlijk om mensen, het doel was dan ook om de applicatie gebruiksvriendelijker en menselijker te maken.
Er is daarom gekozen om hier een Conversation UI voor te maken, die de patiënt begeleidt in het stellen van doelen en het maken van een actieplan. Zo wordt de gebruiker optimaal bediend en ondersteund door de app.
Roelien Tippe heeft als UX-designer meegewerkt aan het ontwerpen van de Conversational UI en vertelt hierover: “De app moest een echte Personal Care Companion worden: een digitale assistent om patiënten te motiveren en te helpen plannen om een gezondere levensstijl aan te houden.” De Conversational UI moet ervoor gaan zorgen dat patiënten begeleid worden in het proces. Over het vervolg vertelt Roelien het volgende: “We zijn voor de Conversational UI begonnen met het uitwerken van een aantal scenario’s en zogeheten Happy-Flows, scenario’s waarin geen afwijkingen naar voren komen. De volgende stap is het dekken van meer mogelijke scenario’s.”
Klaar om te innoveren?
Ben je als organisatie actief in de gezondheidszorg en wil je digitaal innoveren? Onze ervaren UX- en DevOps-specialisten helpen je graag verder bij het creëren van slimme digitale oplossingen.