‘Stop. Dat geeft ruimte.’
Met veel verschillende trainingen, incompany- en coaching trajecten richt de Baak zich sinds 1947 al op de mens en zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Na een responsive website te hebben ontwikkeld in 2016 was het tijd om de website van de Baak opnieuw in de spotlights te zetten. Vanuit een usability-onderzoek hebben we de Baak ondersteund met extra development voor het ontwikkelen van nieuwe componenten en het optimaliseren van bestaande componenten in Sitecore. We maakten de website gebruiksvriendelijker. Je leest hier hoe we samen met de Baak tot het resultaat gekomen zijn.
Usability onderzoek als graadmeter
Een usability onderzoek is een goede graadmeter om te bekijken of je website nog functioneert naar de ambities die je nastreeft als bedrijf. Bij de Baak hebben we de focus gelegd op de oriëntatiefase. Hierbij kun je denken aan het uitkiezen van een training, het aanvragen van een adviesgesprek of het aanvragen van een brochure. Samen met een groep respondenten, die een weerspiegeling was van de doelgroep van de Baak, hebben we verschillende scenario’s doorlopen. Over het algemeen bewandelen bezoekers niet de gewenste weg binnen de website, trainingen worden vaak niet op de juiste plek gevonden en het bezoeken van de website op mobiel kan zorgen voor problemen. Het usability onderzoek heeft duidelijke inzichten gegeven die een start zijn geweest voor het redesign van de website.
Hoe gaat een usability test er in de praktijk aan toe? Onze UX designer Norman vertelt je hier meer over binnen deze explainer.
Sitecore componenten in een nieuw jasje
Op basis van het usability onderzoek hebben we verschillende functionaliteiten in een nieuw jasje gestoken. Dat heeft de Baak de kans gegeven om vele hoeveelheden aan content op te breken in duidelijke blokken en dat is gelijk terug te zien op de homepage van de Baak. Het herontwerpen van componenten heeft gezorgd voor een duidelijke structuur en richting binnen de website. Jan van Duijn, Online Marketeer bij de Baak, geeft aan dat na het doorvoeren van de bevindingen uit het usability onderzoek ze "in het aantal transacties een mooie groei zien van maar liefst 14%.”
Maar niet alleen de ‘bestaande’ componenten hebben gezorgd voor meer richting. We hebben nieuwe componenten ontwikkeld die de website voor zowel desktop als mobiel naar een hoger niveau hebben gebracht. Zo hebben we een filter ontwikkeld op de pagina waar alle trainingen worden weergegeven, zodat een bezoeker snel de juiste categorie vindt, en wordt er bij iedere training een concreet overzicht gegeven met de meest belangrijke informatie.
Collega Norman, ux-designer, vertelt: “Door te werken met componenten zorg je voor flexibiliteit en consistentie. Een content editor kan verschillende componenten gebruiken om pagina’s mee op te bouwen. Door specifieke componenten voor specifieke doeleinden te gebruiken krijg je een goed onderhouden systeem.”
Het werken in korte sprints en onze UX-DEV-OPS-werkwijze heeft ervoor gezorgd dat we continue konden ontwikkelen. Meer lezen over onze werkwijze? Lees hier verder.
Implementatie nieuwe campagne en huisstijl
In dezelfde periode is de Baak gestart met de ontwikkeling van een nieuwe merkcampagne. Deze nieuwe campagne “Stop. Dat geeft ruimte” moet zorgen voor groei en een krachtig merk. Daarom heeft de Baak gekozen om ook de huisstijl aan te scherpen. De wens was om de nieuwe huisstijl ook te implementeren om de website naadloos te laten aansluiten op de merkcampagne, aldus Saskia de Reuver, marketingcommunicatie specialist bij de Baak.
De nieuwe campagne van de Baak gaat over ruimte. Om je echt te ontwikkelen, verandering teweeg te brengen en te ontdekken wat er in je zit, hoef je maar één ding te doen: stoppen. Stoppen met alles wat teveel energie kost en te weinig oplevert. Stoppen geeft ruimte. Ruimte voor ontwikkeling en vooruitgang, en dat is bevrijdend. Dit gevoel van ruimte wilde de Baak ook graag terugzien op de website.
Daarom is er besloten om niet alleen aan de slag te gaan met de bevindingen uit het usability onderzoek, maar ook met de implementatie van de nieuwe huisstijl. Hiervoor zijn in een kort tijdsbestek grote aanpassingen gemaakt in de visuele identiteit van de website. Daarnaast is een campagnepagina ingericht waar bezoekers vanuit de campagne een zachte landing hebben op de website.
De volgende stap
Samen met de Baak hebben we een website ontwikkeld waar we trots op zijn! De huidige opzet van de website zorgt ervoor dat bezoekers de juiste weg binnen de website bewandelen en trainingen worden zo helder mogelijk in de spotlights gezet. Maar, we zijn nog niet klaar. De komende tijd zorgen we voor een upgrade naar Sitecore 10, we houden het ontwerp strak en ondersteunen we de Baak met contentmanagement.