24 uur non-stop creatief innoveren
Vorige maand deden vier medewerkers van Iquality mee aan een hackathon bij de afdeling Lenen en Verzekeren van de Rabobank. Aan de elf deelnemende teams werd gevraagd om in 24 uur een innovatief product op te leveren, waarbij de jury onder andere op de gerealiseerde customer en business value zou letten. Deze hackathon was voor ons een ideale gelegenheid verder te onderzoeken hoeveel functionaliteiten we in korte tijd met OutSystems kunnen realiseren.
Community en lenen app
“We hebben ons gericht op de thema’s ‘innovating products for banks’ en ‘connecting people’”, vertelt Joost, Solutions Manager & Business Analyst bij Iquality. “Hiervoor hebben we binnen 24 uur een app voor klanten én een webapplicatie voor bankmedewerkers gemaakt. In de app kun je je als gebruiker aanmelden bij een community, bijvoorbeeld van vrienden. Vervolgens kun je aangeven welke apparaten of voertuigen je eventueel zou willen uitlenen aan leden van die community. Denk daarbij aan je auto, tuingereedschap en dergelijke. Heb je zelf iets nodig? Dan kijk je bij de apparaten van andere leden en geef je aan wat je wilt lenen.”
Verzekeren van spullen
“De app stuurt vervolgens een berichtje naar diegene van wie het apparaat is. Die kan dan kiezen tussen wel of niet uitlenen. Wil hij het gereedschap, apparaat of voertuig uitlenen? Dan heeft hij nog de keuze tussen wel of niet verzekeren. Degene die leent moet die verzekering betalen. Hij krijgt hiervoor dan nog een aantal keuzes voorgelegd, denk bijvoorbeeld aan de hoogte van het eigen risico, tijdsperiode van lenen en zo door. Vervolgens ziet hij de premies van de verzekering en kan hij die betalen met iDEAL.”
Ook nog een webapplicatie
Op zich heeft zo’n app al behoorlijk wat functionaliteit om binnen 24 uur te realiseren, maar het team van Iquality maakte ook nog een webapplicatie voor de bankmedewerkers. Joost: “Binnen de applicatie kunnen de medewerkers paramaters instellen waarmee de premie van de verzekering automatisch uitgerekend kan worden, bijvoorbeeld aan de hand van de categorie van het apparaat of voertuig, de leenperiode, basistarief, eigen risico en zo door. Het dashboard waarop medewerkers konden zien wat er is uitgeleend en welke claims er eventueel zijn binnengekomen, kregen we helaas net niet meer helemaal af.”
Wordt vervolgd
Helaas is het team van Iquality niet in de prijzen gevallen. Joost: “Dat kwam voor een groot deel door onze presentatie, die was gewoon niet krachtig genoeg. Maar over de hoeveelheid functionaliteit die we met OutSystems in die 24 uur hebben weten te creëren, waren ze wel erg enthousiast bij de bank. Inmiddels is er een vervolgsessie gepland waarbij we met medewerkers en het management samen gaan brainstormen over mogelijke toepassingen van het platform.”