De human touch binnen digitale technologie
Digitale technologie ontwikkelt zich in een rap tempo. Processen worden gedigitaliseerd en er komen continu de nieuwste softwaremogelijkheden bij.
Er ontstaan steeds meer mogelijkheden om digitale technologie menselijker te maken, een goede zaak vinden wij. Technieken die de laatste jaren steeds verder ontwikkeld zijn maken dit mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Artificial Intelligence en Natural Language Understanding. Deze technieken worden doorgaans ook gebruikt bij het ontwerpen en programmeren van een Conversational User Interface.
Een Conversational User Interface maakt het mogelijk om op menselijke voorwaarden met een computer te communiceren. Deze interface kan ingericht worden als een chatbot of een spraakassistent. Heel handig dus als toepassing bij klantenservices of bij het zoeken van informatie op een website.
Daarnaast worden Conversational UI's ook ingezet voor begeleidingspaden binnen apps en websites.
De opkomst van spraakassistenten zoals de Google Assistent, Alexa en Siri hebben ervoor gezorgd dat Conversational UI’s steeds meer onder de aandacht zijn komen te staan. Daarnaast zorgt de consumentenontwikkeling waarbij permanente beschikbaarheid een vereiste is geworden ervoor dat de inzet van chatbots door bedrijven steeds meer groeit.
Het implementeren van een Conversational UI, is geen doel op zich, maar een middel. Het doel wat je kan bereiken met een strategisch geïmplementeerde Conversational UI, is de conversie verhogen of klantenservice verbeteren. Door het menselijke aspect kan de Conversational User Interface namelijk ingezet worden voor het optimaal bedienen van je klant gedurende de customer journey.
Wij denken mee met onze klanten op strategisch niveau. Daarom zien ook wij de mogelijkheden voor bedrijven om in te spelen op de ontwikkelingen op het gebied van Conversational User Interfaces en daarmee hun doelen te bedienen.
Om dit te realiseren, moet de implementatie allereerst strategisch uitgedacht worden. Daarnaast zijn wij van mening dat een Conversational UI zo ingericht moet worden dat er geen nieuwe bulk aan nieuwe informatie ontstaat die bijgehouden moet worden. Hiermee is de User Interface operationeel uitvoerbaar en écht een onderdeel van de gehele customer journey.
We hebben meerdere vormen van een Conversational UI in de praktijk mogen brengen voor onze klanten. Zo creëerden we samen met Freo een Google Assistant Action en met DHS een begeleidingspad binnen een zorgapplicatie voor de NHS.
Wil je weten hoe je een Conversational UI strategisch inzet binnen jouw organisatie? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op als je meer wil weten over de implementatiemogelijkheden of over het opzetten van een strategie.
Ons doel is om mensen elke dag slimmer te maken.
John van Beek
We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Probeer het later nogmaals.